Hvor godt kender du dine medarbejdere?

Sidst opdateret: 2020-05-195 min læsetid

På dagens arbejdspladser samles medarbejdere fra fire forskellige generationer. Nogle husker lyden af ​​stempelklokker og skrivemaskiner, mens andre ikke har oplevet en verden uden internettet. Nogle har lige fået deres første barnebarn. En anden har fået hans første rigtige job. Forskellene mellem generationer kan virke store, men de mest basale ting, de har til fælles: De er mennesker med forskellige behov og ønsker baseret på deres livssituation og deres drømme om fremtiden. Så hvordan kan du som arbejdsgiver bedst støtte dem gennem hele ansættelsescyklussen?

Det er let at blive fanget i statistikken over, hvad forskellige generationer kræver. Selvfølgelig er vi alle præget af konjunkturer, tid og den teknologiske udvikling som er sket i årene, hvor vi voksede op. På samme tid havner to kolleger i det samme rum rent aldersmæssigt, men har en helt anden livsstil og andre forhold i virkeligheden. En træningsfanatiker i 50'erne har sandsynligvis mere til fælles med en ligesindet 20-årig end med en der sidder i sofaen hele dage, men er jævnaldrende. Og en stresset millenial med småbørn kan sætte lige så høj pris på muligheden for fleksibel arbejdstid, som en babyboomer, der forbereder sig til at gå på pension. Kort sagt, som arbejdsgiver skal du være i stand til at tilbyde support, værktøjer og medarbejderfordele, der passer til hver enkelt af dine medarbejdere - uanset hvem de er, og hvor de er i dit liv.

medarbejdere-fra-forskellige-generationer

Ved det første rigtige job

Enhver, der netop har taget skridtet ud af arbejdsmarkedet, kan nemt føle sig lidt tabt. Hvad kan du gøre som arbejdsgiver for at få den nye til at føle sig som en del af samfundet? Personaleklubber og fælles sociale aktiviteter behøver ikke koste meget, men de kan have store positive effekter på samhørighed på arbejdspladsen. Et andet tip er at sikre, at ajourførte personaleoplysninger og svar på ofte stillede spørgsmål er tilgængelige via din mobiltelefon. Dette er ligeså vigtigt for den generation, der er vokset op med apps og sociale medier - som medarbejdere, der ikke har adgang til en arbejdscomputer.

Økonomisk sikkerhed gennem de forskellige livsfaser

Fra sommerjobbet hos mor og far, til medarbejderen der begynder at tænke på pension lige sent nok - dine medarbejders økonomiske forhold ser måske meget forskellige ud. Hvorfor skal du som arbejdsgiver overhovedet tage dig af dine medarbejders personlige økonomi? Dels fordi private økonomiske bekymringer påvirker, hvordan vi klarer os på arbejdet. Dels fordi fordele, der øger den økonomiske sikkerhed, kan styrke dit arbejdsgiver brand. Så hvilken slags støtte har den ansatte med sommerjobbet brug for? Let tilgængelige oplysninger om, hvilke forsikringer der er inkluderet i ansættelsen, er gode til at øge sikkerheden i tilfælde af uforudsete begivenheder og reducere risikoen for unødvendig dobbeltforsikring. Vejledninger, der simulerer, hvordan økonomien påvirkes i forskellige situationer, hæver også niveauet for viden og letter planlægningen for fremtiden. 

Den rigtige støtte til en langvarig karriere

En nyuddannet akademiker kan i starten af ​​sin karriere have udveksling med sin egen mentor, der viser, hvilke karriereveje, der er mulige internt. Klare forventninger og regelmæssige feedback er også vigtigt for yngre medarbejdere, der ofte er ambitiøse og ønsker at præstere godt. Her er det vigtigt med ledere, der tilskynder en sund balance mellem arbejdsliv og privatliv, både med ord og handling. Medarbejdere, der er midt i travle hektiske år, sætter pris på garanteret fleksibel arbejdstid og muligheden for at arbejde hjemmefra, når det er nødvendigt. Tilskud til dagligvarer og husholdningstjenester er andre eksempler på populære medarbejderfordele, der letter den daglige rutine, samt adgang til onlinepleje for hurtigt at tjekke de små ting. Og for dem, der står med skift af bleer og vågne nætter, er der muligheden for at gennemgå IVF-behandling som en personaleydelse.

woman-hand-writing-notebook

Færdighedsudvikling bliver stadig vigtigere

Den teknologiske udvikling indebærer konstant nye krav til viden. Flere og flere mennesker bliver nødt til at skifte kursus flere gange i løbet af deres karriere. Som arbejdsgiver er det vigtigt at gøre det lettere for alle medarbejdere at få ny viden i arbejdslivet, for eksempel ved at tilbyde digitale kurser og e-learning.

Hvad er behovene og ønskerne hos medarbejderne i din organisation? Hvis du ikke allerede ved det, er det på tide  at finde ud af det - og bruge svarene til at udtænke en benefits strategi. Ikke helt overbevist? Her finder du tre gode grunde til at implementere en fordelstrategi.

Vil du starte din strategi i dag? Download 5 tips til en succesfuld beneifts strategi gratis via nedenstående link.

DOWNLOAD GUIDE