En positiv arbejdspladskultur er en kultur, hvor medarbejderne føler sig forbundet med organisationen, dens værdier og deres kolleger.
I de senere år har der været en masse diskussion om, hvordan man helt nøjagtigt opbygger en positiv arbejdspladskultur. Først og fremmest skal der være psykologisk sikkerhed for at få succes. Kort sagt betyder psykologisk sikkerhed, at medarbejderne føler sig trygge ved at være sig selv, føler sig trygge ved at udtale sig om noget, bruge deres stemme og føle at de betyder noget.
Harvard Business Review undersøgte kvaliteterne ved en positiv arbejdspladskultur og fandt ud af, at følgende var afgørende:
- Omsorg og interesse i vores kolleger
- At behandle kolleger med respekt, taknemmelighed, tillid og integritet
- At yde støtte til hinanden, herunder venlighed og medfølelse
- Tilgive fejl og undgå skyld
- Inspirere hinanden i arbejdet
- Understrege arbejdets meningsfuldhed
Men for at opnå noget skal psykologisk sikkerhed først eksistere. Nedenfor ser vi på de væsentligste byggesten til en positiv arbejdspladskultur, når psykologisk sikkerhed er etableret.
Positive følelser på arbejdspladsen
Når medarbejderne føler sig trygge, forbundet med organisationen og deres kolleger og føler, at dét de gør på arbejdspladsen, betyder noget, vil de sandsynligvis få positive følelser. En positiv arbejdsplads er et sted, hvor positive følelser og medarbejdernes trivsel konstant øges.
Barbara L. Fredrickson, ph.d. - professor, forfatter og førende forsker inden for socialpsykologi, affektiv videnskab og positiv psykologi - identificerede følgende følelser som de 10 mest almindelige positive følelser: Glæde, taknemmelighed, ro, interesse, håb, stolthed, underholdning, inspiration, ærefrygt, og kærlighed.
Ud over at bidrage til at "føle os godt tilpas", påvirker positive følelser alle mulige andre områder af vores liv, herunder vores arbejdsglæde og relationer på arbejdspladsen. Gå ikke glip af vores indlæg omkring de 10 mest udbredte følelser, der øger medarbejderengagementet, for at lære mere.
Vedligehold kulturen, eksternt
En artikel, der blev offentliggjort på Digiday, fortæller, hvordan fjernarbejde har gjort det vanskeligere for organisationer at promovere og vedligeholde virksomhedskulturen. Artiklen påpeger, at det er sværere at minde langsigtede medarbejdere om, hvad organisationen står for, og på samme tid udfordrende at implementere kulturen hos nye medarbejdere, når de arbejder eksternt.
"Man er nødt til at omdefinere, hvad kerneelementerne i kulturen omfatter, når man arbejder eksternt," siger Ylva Eriksson, marketingchef hos Benify. "For eksempel har vi hos Benify kerneværdien 'Vis kærlighed' som en del af vores virksomhedskultur. Vores medarbejdere har været nødt til at definere, hvad det betyder i deres professionelle liv, når de arbejder eksternt."
Organisationer skal finde en måde at styrke deres værdier og vedligeholde virksomhedskulturen, mens de arbejder eksternt. Sørg derfor for at skabe muligheder for at medarbejderne kan interagere både professionelt og socialt. Ideer til, hvordan man skaber sociale muligheder i en tid, hvor mange ansatte og arbejdsstyrker arbejder hjemmefra, anbefaler vi at læse dette indlæg.
Modstandsdygtighed på arbejdspladsen
En anden vigtig byggesten for en positiv kultur på arbejdspladsen er modstandsdygtighed. En positiv arbejdspladskultur fungerer som en buffer mod negative oplevelser, herunder stress, og hjælper i stedet med at udvikle modstandsdygtighed.
Som delt i dette REBA-indlæg betyder modstandsdygtighed for enkeltpersoner evnen til at komme tilbage' på trods af stress, modgang eller traume. For organisationer betyder modstandsdygtighed evnen til at tilpasse sig og trives midt i udfordringer, såsom corona-pandemien.
For at opbygge en robust arbejdspladskultur skal organisationer have succes med at udvikle en modstandsdygtig kultur, der begynder med at skabe modstandsdygtige medarbejdere. Modstandsdygtige medarbejdere skaber en robust arbejdspladskultur, hvilket resulterer i en modstandsdygtig organisation.
For at skabe modstandsdygtige medarbejdere skal medarbejderne føle sig støttede og vide, at hjælp og støtte altid er tilgængelig.
Betydningen af medarbejderfordele
En af de bedste måder, som organisationer kan støtte deres medarbejdere på, er at give dem fordele, der understøtter deres velbefindende. For at opbygge en positiv arbejdspladskultur skal medarbejderfordelene være til særlig nytte for hver medarbejder.
Tilbyd fordele, der hjælper med at støtte "hele personen", og som hjælper med at gøre deres hverdag lidt lettere. For eksempel kan det være en god idé at tilbyde billig rengøringsservice til hjemmet eller at forbedre medarbejdernes eksterne arbejdssituation ved at subsidiere køb eller leje af hjemmekontorudstyr. Alternativt kan du ønske at fokusere på velvære ved at tilbyde tilskud til udstyr til hjemmetræning eller psykiske fordele, såsom terapi.
En anden nøglekomponent er at tilbyde medarbejderfordele, der afspejler organisationen selv. For eksempel, hvis du arbejder for en organisation, og en af dens værdier er bæredygtighed, kan du tilbyde dine medarbejdere fleksibiliteten til at vælge mellem en række bæredygtige mobilitetsfordele, såsom cykeltilskud, for at reflektere og forstærke denne virksomhedsværdi.
Brug for hjælp og inspiration til at afgøre, hvilke medarbejderfordele du bør tilbyde? Download vores Benefits and Engagement Report, som afslører de fordele, som medarbejderne virkelig ønsker i dag.