Hvordan imødekommer du alle aldersgrupper, når det kommer til personalegoder?

Sidst opdateret: 2022-06-295 min læsetid

Uanset om en virksomhed er en startup, en lille, mellemstor eller multinational virksomhed, kan der være stor spredning i medarbejdernes alder. Nogle virksomheder rekrutterer måske bevidst yngre kandidater, fordi de er mere ambitiøse efter at gøre karriere, mens andre virksomheder foretrækker ældre og mere erfarne kandidater, fordi de tager en masse forskellige færdigheder med ind i virksomheden. Der er selvfølgelig virksomheder, som repræsenterer det mest typiske miks af aldersgrupper i arbejdsstyrken. Her vil nogle medarbejdere være i den spæde start af deres karriere, mens andre vil være tættere på pensionsalderen. Så, hvordan håndterer en virksomhed sine samlede lønpakker og personalegoder, når der er åbenlyse aldersforskelle, og dermed forskellige interesser, blandt medarbejderne?

For unge medarbejdere:

Som vi også har skitseret i andre blogindlæg, er der blevet kamp om de gode medarbejdere efter pandemien, og fjern- og hybridarbejde er blevet en helt normal del af et arbejdsliv. Når man vil tiltrække den yngre generation af medarbejdere, er det derfor afgørende at kunne tilbyde en attraktiv samlet lønpakke samt populære personalegoder, som f.eks. fitness-medlemskaber, forsikringer og rabatordninger i butikker.Employee_Age_Groups_1

For ældre medarbejdere:

De samme personalegoder og samlede lønpakker bør også være tilgængelige for den ældre del af arbejdsstyrken, men derudover er særligt én ting afgørende: pensionsordningen. Ifølge den britiske credit management-virksomhed Lowell udskyder 17 % af britiske medarbejdere deres pension med mindst 5 år, fordi de har gæld, der skal betales af, mens yderligere 12 % af medarbejdere overvejer at udskyde deres pension med mindst 10 år. I USA har en nylig undersøgelse vist, at 30 % af befolkningen over 65 år forventer at udsætte deres pension med 3 år. Undersøgelsen konkluderede, at “disse udskudte pensioner påvirker både arbejdstagere og virksomheder negativt.”

Det er afgørende at tage hensyn til alle aldersgrupper blandt medarbejderne

I et tidligere blogindlæg gennemgik vi, hvordan personalegoder er nøglen til at fastholde medarbejdere, men vi fremhævede også, hvor vigtigt det er at støtte alle medarbejdere, når det kommer til deres økonomiske situation, særligt når der er høj inflation i samfundet. For de unge medarbejdere kan et personalegode, der styrker deres sundhed og helbred virkelig gøre en forskel, men hvad med ældre medarbejdere?

Direktør Jonathan Watts-Lay fra WEALTH at Work – et britisk firma specialiseret i medarbejderes økonomiske sikkerhed og pensioner – understreger, at det bliver stadig vigtigere at støtte de medarbejdere, der tænker på pension. Det gælder også dem, der er +45 år, og som måske er usikre på deres nuværende økonomiske situation og står med en oplevelse af, at de nærmest aldrig vil få råd til at kunne gå på pension.

Watts-Lay siger: “Arbejdsgivere spiller en afgørende rolle, når det kommer til at sikre, at medarbejderne kan træffe gode, velovervejede beslutninger om deres pension. Økonomisk viden og vejledning er afgørende, fordi det hjælper medarbejderne med at forstå deres muligheder og de eventuelle faldgruber, de skal være opmærksomme på.”

Introducér en effektiv, mobil platform til styring af de samlede lønpakker og fordele

En digital, 100% mobil HR-platform er den bedste måde at håndtere virksomhedens samlede lønpakker og personalegoder på, uanset alder og på tværs af hele arbejdsstyrken. Det første skridt for arbejdsgivere er at skabe en effektiv kommunikationskanal, som kan adressere hele organisationen og samtidig imødekomme hver enkelt medarbejders specifikke situation og behov. Uanset hvilken aldersgruppe en medarbejder tilhører, skal kommunikationen være enkel og troværdig – og når det kommer til emnet pension og pensionsordninger, skal det sættes i gang, længe før medarbejderen er tæt på pensionsalderen. Det er en god idé at lave onlinevideoer om forsikringer og pensionsordninger via virksomhedens digitale HR-platform og samtidig sikre, at det er muligt for medarbejderne at booke et fysisk møde, hvis de har behov for det.Employee_Age_Groups_2

Når en digital HR-platform bliver implementeret i virksomheden, ses der typisk forbedringer over hele linjen i forhold til medarbejdere. Hvis en yngre medarbejder føler, at de får mere end bare deres aftalte løn, og at det firma, de arbejder for, tilbyder gode belønninger og medarbejderfordele, så er de mere tilbøjelige til at blive i virksomheden og tilmeld være mere produktive. På samme måde ses det, at hvis ældre medarbejdere føler, at de får deres behov opfyldt i forhold til f.eks. pension og forsikring, og de føler, at de har indflydelse på sagen – så bliver deres potentielle usikkerhed og tvivl håndteret, og de føler sig mere afslappede.

Så, for at opsummere: Den vigtigste pointe fra denne blog er, at kommunikation skal være enkel, ligetil og aldrig nedladende. Medarbejderne vil alle stå i forskellige situationer, så det er vigtigt, at kommunikationen bliver skræddersyet til hver enkelt persons behov. Gør I det, kan I tage medarbejdernes tvivl og usikkerhed i opløbet og hjælpe dem til at undgå bekymringer.


Vil du vide mere om, hvordan I kan hjælpe medarbejderne med at håndtere deres økonomiske situation? Bliv klogere i vores e-bog Financial Wellness: Emnet, du ikke har råd til at ignorere.

GIV MIG E-BOGEN