3 gode grunde til at bruge HR-teknologi til personalegoder

Sidst opdateret: 2024-08-127 min læsetid

Der er uro i verden, og det kan mærkes overalt. Det påvirker også arbejdsgiverne, når det kommer til at imødekomme arbejdsstyrkens forskellige og skiftende behov.

Ifølge en stor undersøgelse udført af Deloitte sagde 79 % af CFO'erne, fordelt over hele verden, at deres virksomheder planlægger at løse udfordringerne med højere omkostninger og bekymringer om økonomien ved at integrere mere automatisering og flere digitale værktøjer i driften.

For organisationer med en global arbejdsstyrke – hvor medarbejderne arbejder remote, hybridt, på fysiske kontorer, altid i felten eller en blanding af det hele – er det en stor opgave at finde og fastholde talent og at holde medarbejderne engageret. I 2023 er medarbejdertrivsel og fleksibilitet to af de allervigtigste fokusområder, og oveni det skal arbejdsgiverne sikre, at deres investeringer i arbejdsstyrken giver værdi for pengene. Det er derfor vigtigt at bruge tiden på at imødekomme medarbejdernes skiftende forventninger og behov – i stedet for at bruge værdifuld tid på manuelt at udarbejde årlige total reward statements, månedlige tilmeldingsrapporter eller at svare på spørgsmål fra medarbejdere p.g.a. uklare onlineoplysninger.

I gamle dage kunne man godt arbejde efter en one-size-fits-all-tilgang, når man ville anerkende og belønne medarbejderne, men det er ikke nok i dag. Medarbejdere har brug for en personlig, skræddersyet, digital oplevelse med adgang til al relevant information, lige når det passer dem. I dag er HR-teknologi og dertilhørende data helt afgørende for at kunne personliggøre den oplevelse medarbejderne får, når de tjekker deres personalegoder, tilmelder sig særlige fordele og benytter jeres tilbud.

Letter_laptop

Her er tre gode grunde til, hvorfor I skal bruge HR-teknologi til styring, administration og tilpasning af jeres personalegoder:

 

1 – Alt på ét sted, tilgængeligt når som helst.

For arbejdsgivere, især dem med en global arbejdsstyrke, er administration og individualisering af personalegoder kun muligt at administrere med SaaS-platforme.

En platform til medarbejderfordele strømliner og automatiserer processerne og sikrer bedre styring af data og personalegoder, samt bedre styring med virksomhedens omkostninger til de forskellige tilbud. Den minimerer også administrationen i hele medarbejderens ansættelsescyklus ved at gøre preboarding, onboarding og offboarding meget enklere med bl.a. tjeklister og tilpassede træningsvideoer, som medarbejderne selv håndterer. En platform gør også, at virksomhederne kan skræddersy personalegoder ud fra medarbejdernes individuelle behov, som medarbejderne så selv kan tilmelde sig online.

Mindste du, at medarbejdere ofte forlader en virksomhed, fordi de ikke har indsigt i deres samlede lønpakke og de personalegoder, der er til rådighed for dem?

For at undgå det skal medarbejderne have en unik og digitaliseret brugeroplevelse, særligt tilpasset til deres profil. Her kan de se deres total reward statement, læse informationer, der er direkte relevante for dem, vælge personalegoder baseret på deres behov og tilmelde sig direkte via platformen – når som helst og via lige den enhed, der passer dem.

2 – Rettidig og relevant information lige ved hånden.

En god platform til personalegoder kommer også med et indbygget kommunikationsværktøj. Og er det ligefrem en fremragende platform, så har den selvfølgelig også en tilknyttet mobilapp, som har præcis de samme funktioner som den cloudbaserede platform.

Vidste du, at over 93 % af danskerne i dag ejer en smartphone? Og at vi er blandt de mest digitaliserede og mobilvante lande i verden? Ifølge Statista vil der på verdensplan være omkring 6,8 milliarder smartphones i brug i 2023, med en anslået stigning til 7,7 milliarder smartphones, hvis ikke flere, i 2027. Der er med andre ord et meget stort grundlag for brug af apps og mobile løsninger, både i Danmark og på globalt plan.

Med et effektivt kommunikationsværktøj og en mobilapp kan virksomheder nemt nå ud til arbejdsstyrken og sende jeres beskeder via den rigtige kanal til enhver enhed, hvor som helst og når som helst. Ved hjælp af forskellige filtre kan I sikre, at informationerne kun bliver sendt til specifikke personer, grupper, afdelinger eller lande. I kan endda automatisere udsendelsen af beskeder, påmindelser og invitationer ud fra særlige livsbegivenheder som arbejdsjubilæer, eller ud fra fastsatte ændringer i udvalget af personalegoder, hvor I samtidig kan opfordre til tilmelding.

Via appen kan I nå jeres medarbejdere, hvor som helst og når som helst, med alle de samme funktioner og muligheder som den cloudbaserede platform. Adgang via mobilen giver også medarbejderne mulighed for at administrere deres personalegoder løbende og endda besvare virksomhedsundersøgelser på farten, alt sammen noget, der er med til at forbedre den samlede employee experience.

krise-kommunikation-online-laptop-hovedtelefoner

3 – Træf beslutningerne på et kvalificeret grundlag.

Når virksomhederne bruger HR-teknologi, som f.eks. HR-styringssystemer, kan de få adgang til vigtig information om medarbejdernes brug af personalegoder for bedre at forstå, hvilke af dem, der bliver brugt, hvilke, der ikke gør, og hvilke personalegoder der så i stedet kunne være interessante. Disse oplysninger er helt afgørende og danner hele grundlaget for at kunne skræddersy personlige tilbud om personalegoder, som matcher den enkelte medarbejders individuelle behov.

Verdens største konsulenthus inden for Risk and Human Capital AON har givet en række tips til optimering af omkostninger til personalegoder i en tid med inflation:

  • Tjek, at gebyrer og udgifter er i overensstemmelse med markedet generelt
  • Undgå dobbeltdækning
  • Sørg for regelmæssig gennemgang af personalegoderne for at sikre, at de er på markedsniveau
  • Gennemgå hvorvidt tilbuddene bliver brugt og giver værdi for medarbejderne.

Hvis man som virksomhed bruger f.eks. Excel, og ikke et digitalt system, til at administrere sine personalegoder, er det ganske udfordrende at skulle skabe overblik over omkostninger og medarbejdernes brug af de forskellige tilbud. Men forstil jer så, at I også skal dokumentere jeres ROI til virksomhedens interessenter? Eller måle deltagelsen i forhold til virksomhedens mål og målsætninger? Eller afdække, hvorvidt jeres tilbud støtter op om fastholdelse og engagement blandt medarbejderne? Uden et digitalt system er det et kæmpe arbejde, faktisk nærmest umuligt.

Ved at implementere et digitalt system til personalegoder får I én kilde til alle de nødvendige informationer, så I kan registrere kernedata som f.eks. omkostninger, demografi og tilmeldinger og også se, hvordan medarbejderne engagerer sig i jeres udbud af personalegoder. På den måde får I nemmere ved at være den opmærksomme og proaktive arbejdsgiver, som medarbejderne efterspørger, samtidig med at I hele tiden kan handle agilt og effektivt i forhold til jeres personalegode-strategi.

Hvis du vil læse om, hvordan I kan bruge HR-teknologi til at styrke trivslen på arbejdspladsen, kan du finde mere om emnet på vores blog.