4 grunde til at gennemgå dit udbud af medarbejderfordele i krisetider

20.09.07

Vores verden er i dag påvirket af en pandemi, der har sat sine spor på mange områder. Langt de fleste virksomheder og organisationer er berørte af situationen.

Mens nogle brancher oplever tydelig tilbagegang, hvor mange virksomheder er tvunget til at afskedige ansatte, oplever andre brancher øget efterspørgsel. Virksomheder der udbyder computerspil, plantebaserede fødevarevirksomheder og træningsudstyr til hjemmet, har alle oplevet markante stigninger i salget. Mens de ansatte i hotelbranchen er blandt de hårdest ramte, er konkurrencen blandt programmører, udviklere og andre it-færdigheder stadig efterspurgt - præcis ligesom de var før COVID-19.

Uanset branche eller erhverv og uanset om din virksomhed har været nødt til at afskedige folk eller om du stadig aktivt rekrutterer, så har alle brancher flere ting til fælles. Støtte, sammenhold og tryghed bliver prioriteret i højere grad nu end før. Følgerne af dette vil kunne ses på den anden side af pandemien. De virksomheder, som har brugt tid og ressourcer på at støtte op om deres medarbejders sundhed og trivsel, og samtidig har opretholdt et højt niveau af motivation og engagement, vil ende med at være stærkere efter pandemien.

En af de bedste måder, hvorpå virksomheder kan støtte deres medarbejders trivsel, er gennem medarbejderfordele. Det er dog ikke hvilke som helst medarbejderfordele, som hjælper til dette. I vores seneste rapport, der er indsamlet på baggrund af cirka 5.000 deltagere i alderen 18 år og derover i Storbritannien, Tyskland og Sverige, deler vi, hvor vigtigt det er at gennemgå og tilpasse sit udbud af medarbejderfordele.

Nedenfor deler vi fire årsager til, at arbejdsgivere skal gennemgå deres medarbejderfordele i dag:

1. Medarbejdere har brug for støtte

McKinsey rapporterer i april 2020, at den gennemsnitlige livstilfredshed i Europa faldt til det laveste niveau siden 1980 som følge af COVID-19. Årsagerne til dette involverer både fald i indkomst, jobsikkerhed og hvordan folk føler om deres helbred og deres relationer. Samtidig har der været så mange indberetninger om depression og ensomhed, at det overstiger de tidligere normer.

Stort set alles arbejdsforhold har ændret sig. Medarbejdernes trivsel og vigtigheden af samme har dog ikke ændret sig. For en arbejdsgiver betyder dette, at de især skal have fokus på at støtte medarbejderne med de redskaber, som de har brug for, for at forblive produktive og bibeholde et sundt helbred under COVID-19.

Gennemgå det nuværende udbud af personalegoder for at sikre, at du tilbyder fordele, der understøtter medarbejdernes trivsel – både fysisk og mentalt. Derudover er det nødvendigt, at du tilbyder fordele, som medarbejderne både kan tilmelde sig og bruge digitalt. Med andre ord er det vigtigt at bruge teknologi til at støtte medarbejdernes trivsel. Dette tilbud kan omfatte alt fra online yoga og træning, psykolog, rengøring af hjemmet, behov for opgradering af hjemmekontor, levering af dagligvarer og meget mere.kvinde-sidder-på-gulvet-arbejder-laptop

2. Beskyt dit brand som arbejdsgiver og dit image som forbruger

Arbejdsgiverens handlinger og valg under krisen vil formentligt have en afgørende effekt for virksomhedens arbejdsgiverbrand. Når alt kommer til alt, betyder selv de mest inspirerende virksomhedsværdier meget lidt, hvis ikke de følger udfordrende tider.

I vores nye rapport, The benefits and Engagement Report, afslører en amerikansk undersøgelse, at 84% af befolkningen siger, at deres købsadfærd er påvirket af deres opfattelse af, hvordan en virksomhed støtter medarbejdernes trivsel under pandemien.

Vi hører flere indberetninger om virksomheder, der ikke overholder retningslinjerne for social distancering og som endda kræver, at medarbejderne kommer på arbejde på trods af anbefalingerne fra sundhedsministeriet. Det er heldigvis størstedelen af arbejdspladserne, der har sat medarbejdernes velbefindende som første prioritet og samtidig har styrket deres arbejdsgiverbrand.

3. Kæmp imod "Survivor Syndrome"

Det er naturligvis ubelejligt for den ansatte, hvis de bliver fyret. Som Wiley Wakeman fra Stockholm School of Economics deler, kan det samtidig medføre et fænomen på arbejdspladsen kaldet "survivor syndrome”. Survivor syndrome beskriver den virkning fyringen kan have på de resterende medarbejdere, som havde en relation til den fyrede.

Wakeman udtrykker følgende: "Survivor syndrome fører typisk til, at medarbejderne føler sig mindre engagerede på arbejdspladsen, hvilket skader hele organisationens præsentation. Ironisk nok fører det tit til, at de som ikke blev fyrede - altså ”de overlevende” - også forlader organisationen, som i forvejen forsøger at præstere bedre med færre medarbejdere."

For at forhindre ovenstående, er det vigtigt, at arbejdsgiveren tilbyder medarbejderne personalegoder og den rette støtte til at holde motivationen og humøret højt.mand-laptop

4. Begrænset lønforhøjelse, men folk skal stadig belønnes

Selvom lønforhøjelser og bonusser sandsynligvis er begrænsede i krisetider, er det vigtigt, at arbejdsgiveren stadig belønner sine medarbejdere. At belønne medarbejderne for deres hårde arbejde viser ikke kun taknemmelighed, men det kan også hjælpe med at øge den positive energi på arbejdspladsen.

I vores blog, 4 måder, du kan tilpasse dine globale medarbejderfordele på, forklarer vi, hvordan mange førende virksomheder tilbyder medarbejderne at vælge deres egen kompensation - eksempelvis investeringer i aktier eller en ekstra uges ferie - direkte fra deres medarbejderfordele og belønningsplatform.

En anden mulighed er at arbejdsgiveren forudbestemmer et beløb og derefter tilbyder hver medarbejder at vælge imellem en række personalegoder, som de kan bestille i deres fordelsplatform.


Vil du vide hvilke medarbejderfordele, der er vigtigst for medarbejderne i dag? Download The Benefits and Engagement Report!

THE BENEFITS & ENGAGEMENT REPORT

Abonner på vores blog