3 tips til at skabe en positiv arbejdsplads, ifølge medarbejderne

Sidst opdateret: 2022-08-305 min læsetid

De fleste mennesker kan komme i tanke om mindst én håndfuld virksomheder, som de gerne vil arbejde for - den type virksomhed der for hver ledig stilling modtager hundredvis af jobansøgninger.

Hvad er det, der gør de virksomheder så attraktive? Er det deres omdømme, virksomhedskultur, hvordan de tager sig af og belønner deres medarbejdere, eller deres employer brand? Svaret: Ja, det er alle tingene.

COVID-19 har påvirket organisationer overalt i verden, men det afhænger af den individuelle virksomhed, hvordan det påvirker dem på lang sigt. Hvorvidt en virksomheds brand er blevet styrket eller svækket som følge af pandemien afhænger af, hvordan virksomheden har taget sig af sine medarbejdere.

Nedenfor er tre nøgleingredienser til en positiv arbejdsplads og en god arbejdsgiver, set fra et medarbejderperspektiv.

1. Betydningen af ​​et godt employer brand

I vores seneste rapport spurgte vi mere end 58.000 ansatte i hele Europa om, hvad europæiske medarbejdere anser for vigtigst, når de vælger en arbejdsgiver i dag.

Vi bad deltagerne om at bedømme i hvilken grad, de var enige i udsagnet: 'Brand og image er afgørende for mig, når jeg vælger en arbejdsgiver.' I Sverige sagde 40% af respondenterne, at de var meget enige, mens kun 13% af de britiske deltagere delte den samme holdning. 27% af deltagerne i Frankrig og Tyskland, 25% i Holland og 17% i Danmark sagde, at de også er helt enige. Interessant nok er, at 38% af de britiske deltagere og 24% af de danske deltagere er meget uenige i, at brand og image er afgørende, når man vælger en arbejdsgiver.

Når man ser nøje på dataene, antydes det, at selvom employer branding er vigtigt for størstedelen af ​​respondenterne, er det ikke den vigtigste faktor, når man vælger en arbejdsgiver.3Ways_positive_workplace2

2. Betydningen af ​​kultur

De fleste ledende organisationer forstår vigtigheden af ​​en positiv virksomhedskultur. En virksomhed med en stærk arbejdspladskultur tiltrækker talent til organisationen. En stærk kultur er, når medarbejderne ikke kun tror på ​​men også lever efter virksomhedens vision og mission, hvor medarbejderne føler sig trygge, mennesker trives, mål nås, ideer blomstrer, og produktivitet stiger.

Vi bad deltagerne om at bedømme, hvor stærkt de var enige i udsagnet: 'Min nuværende arbejdsgiver har en stærk virksomhedskultur.' Imponerende nok, sagde 58% af deltagerne i Sverige, at de var meget enige, mens kun 39% i Holland, 34% i Denmark, 32% i Tyskland, 28% i Frankrig og 25% i Storbritannien sagde det samme.

Da de blev spurgt om, hvor afgørende virksomhedskulturen er, når man beslutter, om de skal blive hos deres nuværende arbejdsgiver eller søge en ny, siger svimlende 59% af deltagerne i Danmark og 54% i Holland, at det er ekstremt vigtigt. 50% af deltagerne i Storbritannien, 48% i Tyskland, 42% i Frankrig og kun 26% i Sverige er enige i, at kultur er ekstremt vigtig.

Disse fund giver arbejdsgivere en utrolig mulighed for at omdanne virksomhedskulturen. Dette gælder især i Storbritannien, hvor 50% af deltagerne siger, at kultur er ekstremt vigtig. Alligevel synes kun 25% siger, at de er helt enige i, at deres nuværende arbejdsgiver har en stærk virksomhedskultur.

Nu hvor du er her så gå ikke glip af vores indlæg med tips til at skabe en kultur, hvor alle medarbejdere trives.

3. Kollegernes betydning

En vigtig komponent i virksomhedskulturen er naturligvis vores kolleger. Når alt kommer til alt, bruger vi enormt mange timer på at arbejde med vores kolleger - enten digitalt eller fysisk.

Som vi deler i indlægget om Kollegiale relationer og deres betydning for medarbejdernes trivsel, bidrager vores kolleger til vores generelle tilfredshed på arbejdspladsen, såvel, som vores produktivitet, kreativitet, følelser af tilhørighed og endda stressniveauer.

Vi spurgte deltagerne, hvor vigtigt de betragter kolleger, når de beslutter, om de skal være hos deres nuværende arbejdsgiver eller skifte job. Ligesom resultaterne med hensyn til virksomhedskulturens betydning, ser vi overraskende nok, at 80% af deltagerne i Danmark og 75% af deltagerne i både Holland og Tyskland siger, at kolleger er ekstremt vigtige. 67% af deltagerne i både Storbritannien og Frankrig er også enige om, at kolleger er yderst vigtige, når de beslutter, om de skal blive hos deres nuværende arbejdsgiver eller finde en ny.3Ways_positive_workplace

Samler det hele

Vi har kun skrabet overfladen i denne blog om, hvad europæiske medarbejdere leder efter, når de vælger en arbejdsgiver. For at lære mere, så download vores rapport.

Under alle omstændigheder er det helt sikkert, at det ville være klogt hvis flere organisationer investerede tid og ressourcer i at styrke deres arbejdspladskultur, herunder forholdet mellem medarbejderne.

Medarbejdernes sundhed og trivsel betragtes af mange, som det mest kritiske område for organisationer i dag. Derfor får flere arbejdsgivere også en utrolig mulighed for at tænke medarbejdernes velbefindende ind i strukturen af deres kultur, og lade dem være udgangspunkt for alle nye initiativer.


Få indblik i en mere uddybet analyse af ovenstående eller for find flere resultater i vores undersøgelse af 58.000+ deltagere i hele Europa, så download rapporten om fremtidens arbejde!

FUTURE OF WORK REPORT