Benifys nye Chief Product Officer (CPO), Alfred Gerum, har været med til at udvikle produkter, som folk elsker, i mere end 30 år, og han har blandt andet arbejdet med software til modebranchen i New York. Her deler han sine tanker og synspunkter om de seneste års største ændringer inden for HR.
Hvad laver en CPO?
"Mit job handler om at udvikle og arbejde med en virksomheds produkter, så det giver mening for kunderne og passer til virksomhedens mål. Der har været en helt utrolig udvikling i en professionel rolle som min, fordi det nu er blevet anerkendt at arbejde som Chief Product Officer, og der er en særlig uddannelse til det. Tidligere var det nok bare at være én, der "får noget fra hånden", så kunne man godt være en virksomheds CPO."
Hvad har du arbejdet med tidligere?
"Jeg kommer fra et professionelt liv inden for ERP (Enterprise Resource Planning) og marketingteknologi, men har også arbejdet med e-handel og mode. Jeg arbejdede med software til blandt andet modeindustrien i New York i omkring seks år, og jeg kan huske dengang, hvor Richard Branson begyndte at tale om at tage sig af sine medarbejdere. Derefter begyndte de største virksomheder at ændre på budgetterne og flytte penge, som de ellers havde investeret i deres kunder, over til deres medarbejdere. Det er en tendens, jeg også kan se, er blevet tydelig i HR."
Kan du uddybe det?
"Mange af de ændringer, som vi ser nu, er blevet styrket under Corona, hvor mange har arbejdet hjemmefra. Det har medført et stort fokus på medarbejdertrivsel og HR, og jeg kan se, at det, jeg har lavet i detailhandlen i fem-syv år, også er sivet over til HR. Vi står med en ny generation af ledere, der oprigtigt bekymrer sig om deres medarbejdere . Der er stor forskel på at give dine medarbejdere et konkret tilbud – i forhold til rent faktisk at vise dem, hvor meget du vil have dem."
Hvilke krav stiller det til en virksomhed som Benify?
"Personalegoderne er nødt til at betyde noget. I dag er det ikke nok, hvis virksomheder og organisationer bare har en liste over leverandører og tilbud, som medarbejderne kan få adgang til, de skal også tænke strategisk og overveje, hvordan deres employer brand bliver opfattet, hvordan personalegoderne bliver præsenteret på platformen, og hvordan det hele bliver integreret i virksomhedens it-struktur. Det betyder også, at Benify-platformen skal være både relevant og uproblematisk i brug."
Hvad tror du ellers, at pandemien har medført?
"Pandemien, og de mange nedlukninger, har betydet, at ens employer brand i dag består af meget mere end bare at sørge for, at der er kaffe på kontoret. Hvor meget ansvar tager du for de medarbejdere, der arbejder hjemmefra? Hvordan er man en god leder, når en eller flere medarbejdere får det dårligt psykisk? Her tænker jeg især på, hvordan vi kan hjælpe medarbejderne og vise, at arbejdsgiverne tager situationen seriøst. Det kan f.eks. ske ved at tilbyde personalegoder som rådgivning eller terapi via Benify-platformen. Her føler jeg især, at vi har et stort ansvar for at udvikle gode løsninger og produkter."
Hvilke tendenser tror du, vi kommer til at se i fremtiden?
"Branchen inden for digital coaching og rådgivning udvikler sig hurtigt lige nu. Her eksperimenterer man blandt andet med at give folk mulighed for at betro sig til en chatbot i stedet for at sidde i en klassisk terapi-cirkel og snakke sammen. Med chatbotten kan man – helt uden at blive dømt eller vurderet – fortælle om alt det, der rører sig i én og få råd og vejledning digitalt. Vi ser en stigende tendens inden for mange typer virksomheder, hvor den slags software og chatbotter dukker op og tilbyder deres hjælp, og det samme sker nu også med rådgivning. Benify har en platform, der kan gøre en reel forskel, og hvis vi er hurtige til at forstå tendenserne i markedet, kan vi tilbyde både arbejdsgivere og medarbejdere noget virkelig værdifuldt. Det er mit job at få Benify til næste niveau."
Sidste spørgsmål. Hvilke tendenser holder du øje med inden for etik og miljø?
"Jeg synes, det er enormt interessant at se, hvordan de etiske valg nu begynder at blive oprigtigt etiske. Tag for eksempel de virksomheder, der praktiserer greenwashing, og altså ikke rigtig gør noget, men bare siger, at de gør – de bliver lynhurtigt afsløret i dag, fordi vi har en passioneret og årvågen yngre generation, der samtidig også gerne betaler mere for et etisk korrekt valg. De yngre generation kræver, at det skal være oprigtigt grønt og etisk. Jeg håber, at vi i HR-branchen kan være med til at bringe værdien tilbage til ordet "integritet" – for det er enormt vigtigt for de yngre generationer. Jeg selv glæder mig meget til at levere gode produkter, der kan gøre en forskel."