Kollegiale relationer og deres betydning for medarbejdernes trivsel

Sidst opdateret: 2022-08-304 min læsetid

Har du tænkt over, hvor vigtige de kollegiale relationer er i forhold til vores arbejdsglæde, trivsel og motivation? Michelle Gielan, som har skrevet bogen “Broadcasting Happiness”, siger, at vores sociale forbindelser er den faktor, der er mest udslagsgivende for vores glæde.

Når det gælder tilfredshed på arbejdspladsen, har Gallups forskning gentagne gange påvist en stærk forbindelse mellem ”det at have en god kollega og medarbejdernes indsats på arbejdet”. 

Men hvorfor er det så vigtigt at have en nær ven på sin arbejdsplads? For det første gør det arbejdsdagen sjovere, og for det andet gør det eventuelle personlige og arbejdsmæssige udfordringer nemmere at håndtere. Når man deler sine problemer med andre, letter man byrden fra sine skuldre

Forskning har sågar vist, at når den positive indvirkning fra vores relationer stiger, får vi nemmere ved at trives. Og trivsel på arbejdspladsen er jo netop det, der er målet, når vi taler om medarbejderengagement. happiness-at-work

7 tips til, hvordan arbejdsgivere kan bidrage til at skabe positive relationer på arbejdspladsen

Ifølge forskning fra Gallup er det desværre kun 2 ud af 10 ansatte i USA, der er helt enige i, at de har en bedste ven på arbejdet. For at øge medarbejdernes trivsel og tilfredsheden på arbejdspladsen er det altså vigtigt, at man som arbejdsgiver skaber et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne har mulighed for at udvikle relationer til hinanden.

Her er 7 tips til, hvordan virksomheder kan hjælpe deres medarbejdere med at finde en nær ven på arbejdspladsen:

1. Skab sociale fællesområder, for eksempel frokostlokaler, som kan få medarbejderne til at interagere mere. Gør disse områder så levende som muligt, for eksempel ved hjælp af musik.

2. Adskilte rekreative områder med lækre sofaer, bordfodbold og spilkonsoller er også en glimrende metode til at få de ansatte til at interagere i mere uformelle og naturlige omgivelser.

3. Når ovenstående er på plads, skal medarbejderne naturligvis også have at vide, at det er OK at hænge ud og sludre med kollegerne ved kaffemaskinen eller vandkøleren i arbejdstiden, uden at de får ballade.

4. Mange yngre medarbejdere fra eksempelvis millennium-generationen går ikke nødvendigvis så meget op i traditionel interaktion ansigt til ansigt. De yngre generationer kommunikerer gerne via teknologiske løsninger. Som arbejdsgiver bør man derfor lade medarbejderne kommunikere via chat, sociale medier og e-mail – også i arbejdstiden.

5. Opret hyggeklubber og sportshold. Det kan for eksempel være events efter arbejdstid, mulighed for at træne sammen eller fælles kaffepauser. Download Benifys gratis e-bog 5 Keys to Unlocking Your Employees’ Potential for at læse mere om, hvor stor betydning sociale muligheder har for medarbejdernes trivsel.

6. Skab grupper og projekter, hvor medarbejderne kan samarbejde og interagere. Men sørg for, at grupperne er så små som muligt. Hvis de bliver for store, er der en risiko for, at nogle medarbejdere føler, at de ikke kommer til orde, eller at mere selvsikre og udadvendte kolleger dominerer i samtalerne.

7. Selvom gruppesamtaler kan være fantastiske, batter det endnu mere at få medarbejderne til at få en nær relation til en enkelt rigtig god kollega. Man kan indføre en øvelse, hvor man mødes parvis i et par timer hver anden uge og lærer hinanden at kende og udveksler idéer. Forskning har vist, at hvis vi bare kan finde én ting, som vi har til fælles, når vi møder nye mennesker, så har vi et fundament at bygge videre på, så vi kan skabe en tættere forbindelse.curiosity-happy-workplace

Hvilke af ovenstående metoder benytter din virksomhed i dag, og hvilke kan I indføre? Download vores e-bog, Employee Experience: Sådan kan du maksimere og optimere hvert trin i medarbejderoplevelsen.

DOWNLOADE E-BOG