3 måder til at tilpasse personalegoder til GenerationZ

Sidst opdateret: 2022-08-316 min læsetid

Generation z banker på døren og det er derfor tid til at gøre klar til både en ny generation, men også en ny tid på arbejdspladsen. I tidens kamp efter talent er evnen til at tiltrække generation z en stor prioritet for alle arbejdsgivere, hvilket selvfølgelig leder til spørgsmålet – hvad er det generation z efterspørger?

84% af generation z på arbejdsmarkedet siger at de helst vil udføre meningsfuldt arbejde for en virksomhed som de selv tror på, mens det ifølge The International Federation of Accountants (IFAC) er en stabil karriere, work life balance og en konkurrencedygtig løn, der er de top 3 karrieremål for generationen.

Tager tingene personligt

Når det kommer til personalegoder, er fleksibilitet og tilpasning afgørende for generation z. Tænk på det som når du lytter til musik på Spotify eller ser en film på Netflix – hver gang du logger ind, så er din oplevelse tilpasset til hvad du før har lyttet til eller set, og dermed dine præferencer. Dit dashboard er unikt. Hvorfor skulle dette ikke også kunne bruges når det kommer til medarbejderfordele og personalegode portaler?

Som en Silvare Swan Recruitment blogpost beskriver det: ”De (generation z) er vokset op i en verden hvor alt kan tilpasses, og derfor forlanger de også denne fleksibilitet i deres arbejdsliv.”

Organisationer som tilbyder fleksibilitet og tilpasning i personalegoder og fordelsprogrammer har en stor fordel på markedet for talent. En artikel fra Deloitte, Et skift imod skræddersyede personalegoder skriver følgende: ”Vores syn på det er, at et system som tilbyder forskellige fordele og dertil en måde hvorpå man kan tilpasse disse, er den eneste løsning med den fleksibilitet som forlanges af diverse behov og ønsker fra den varierede arbejdskraft som vi har nu om dage. Det talent vi efterspørger, vil have personalegoder som kan tilpasses til hvordan de lever, arbejder og kommunikere – ikke en one-size-fits-all fremgang fra før i tiden.”

glade-kolleger-møde

At gøre det relevant

Krifa, som er en af Danmarks største fagforeninger (og a-kasse), opgraderede til en medarbejderportal fra Benify for at kunne tilbyde deres medarbejdere en tilpasning af deres personalegoder. ”Portalen giver os en direkte kanal til kommunikation med vores medarbejdere omkring ting som er relevante for dem personligt”, siger Henrik G. Pedersen, HR-konsulent hos Krifa.

Portalen giver også Krifa mulighed for at fremhæve information og medarbejderfordele, som ellers ikke ville blive lagt mærke til, ved at vise dem frem på medarbejderens personlige side på portalen. Informationen kan filtreres fra, ift. f.eks. alder eller lokation for at være sikker på at det er relevant for den individuelle medarbejder.

Tilpasning af personalegoder

Vi har samlet 3 måder hvorpå du kan introducere fleksibilitet og tilpasning, så de personalegoder du tilbyder også appellere til generation z:

Fleksibilitets planer for medarbejderfordele

Nu hvor generation z arbejder side om side med 3 andre generationer, hver med forskellige præferencer, er det blevet en udfordring for virksomheder at nå ud til dem alle. Dette kan dog lige præcis lade sig gøre med en fleksibilitets plan og et system til administration af frynsegoder.

Lige meget om det drejer sig om at vælge en foretrukken tilbyder inden for sundhedspleje eller børnepasning, eller muligheden for at vælge deres egen mobiltelefon, forsikring og pension, så kan du ved at tilbyde dine medarbejdere valgmuligheder og fleksibilitet i deres valg gennem en medarbejderportal, give dem mulighed for at tilpasse og anvende deres personalegoder på en mere betydningsfuld måde for hver af dem.

Vælg din egen belønning

Den tidligere nævnte artikel fra Deloitte forklarer hvordan et konsulent firma i Europa giver nye medarbejdere mulighed for at vælge mellem et udvalg af belønninger/rewards når de har accepteret jobtilbuddet. For eksempel kan den nye medarbejder så vælge at få en bonus eller aktier, eller en ekstra uges ferie eller en højere løn. Det bedste af det hele er dog at alt administrationen af dette tilbud er automatiseret og går gennem et system til administration af personalegoder.

person-bruger-tablet

Fleksible budgetter

Ved at introducere en model til fleksible budgetter, som har et fast sat beløb for hver medarbejder, så kan hver medarbejder bruge det budget de har fået til personalegoder, på den måde som de syntes passer bedst til deres behov.

Benify har lavet et samarbejde med mobilitetsudbyderen Athlon i Holland, for at tilbyde Athlons medarbejdere en ny fleksibel personalegode, som tilbyder medarbejderne et årligt pendler-budget til at dække omkostningerne ved medarbejdernes transport til arbejde.

Markus Kullendorf, medstifter at Benify, fortæller at denne budgetmodel ”tager et populært personalegode og tilføjer den fleksibilitet som vi har fundet ud af at medarbejderne efterspørger. En medarbejder der bor tæt på arbejdspladsen, kan så vælge at få udbetalt pengene i stedet, eller kun bruge nogle af pengene på tog eller bus billetter; i takt med at medarbejderens situation ændre sig over tid – hvis vedkommende flytter til en forstad eller har brug for en familiebil, så kan personalegoden tilpasses til de nye omstændigheder og behov.”

Vil du vide mere om tilpasning når det kommer til personalegoder? Download vores whitepaper, Freedom of Choice: Hvorfor tilpasning er afgørende for personalegoder.

DOWNLOAD WHITEPAPER