Hvordan kan I bruge teknologi til at hjælpe medarbejderne med deres økonomiske bekymringer?

Sidst opdateret: 2023-03-146 min læsetid

Hvordan påvirker inflationen og de stigende leveomkostningerne mennesker på globalt plan? 

Her i Danmark indikerer de seneste tal ifølge DR, at vi har oplevet den største udhuling af vores realløn siden 1950. Nogle har måske oplevet at få en lønforhøjelse, men fordi alle typer udgifter samtidig stiger markant, bliver ens økonomi og råderum gevaldigt udhulet.

De foreløbige tal fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) viser, at lønningerne for lønmodtagere på det private arbejdsmarked steg med ca. 3,6% i 2022. Der er endnu ikke kommet inflationstal for hele 2022, men Danske Bank skønner, at inflationen for hele 2022 ender med at være 7,8%.

DR.DK oplyser, at det konkret betyder, at en typisk børnefamilie med to privatansatte forældre har fået 20.957 kr. mere at bruge i 2022, efter skat. Men samtidig vil inflationen i gennemsnit have betydet, at prisen på deres forbrug er steget med 36.323 kr., hvis de skal købe det samme som i 2021: “Det betyder altså, at familien reelt har fået 15.367 kr. mindre til sig selv sidste år, svarende til 1.280 kroner om måneden”, siger cheføkonom Lars Olsen.Cost_of_living_1-1

Hvordan kan teknologi hjælpe medarbejderne igennem krisen?

Det virker måske som et underligt spørgsmål. For når alt kommer til alt, handler stigende leveomkostninger jo udelukkende om økonomi, og hvordan man kommer igennem en hård og ustabil periode, men når det kommer til f.eks. HR, kan teknologi være en stor hjælp for virksomhederne. Når medarbejdere henvender sig til deres arbejdsgivere og spørger, om de kan hjælpe dem med de stigende leveomkostninger, kan teknologien f.eks. hjælpe arbejdsgiverne med at tilbyde personalegoder, der er særligt udvalgt til netop at reducere medarbejdernes månedlige udgifter.

I vores seneste globale undersøgelser har vi bl.a. fundet ud af, at mange japanske arbejdsgivere   tilbyder deres ansatte mulighed for at købe pendlerkort til offentlig transport med rabat, og at nogle endda tilbyder det gratis. Samtidig er der i Brasilien større fokus på tilbud om forsikringer, mens der i Tyskland er større efterspørgsel på firmabilordninger, julebonusser og madkuponer.

Teknologien gør det muligt for arbejdsgivere at tilpasse deres HR-processer, så de kan tilbyde de personalegoder, deres medarbejdere rent faktisk har brug for – i stedet for at give adgang til et kæmpe udvalg af fordele, som så ikke er det, medarbejderne har brug for.

Cloudbaserede SaaS-platforme som Benify har gjort det lettere for medarbejderne at få et komplet overblik over deres personalegoder, og at tilgå informationer samt til- og fravalg døgnet rundt. Dette dækker over en anden vigtig fordel ved teknologien – nemlig den effektive kommunikation. Når der kommer nye medarbejderfordele til, eller eksisterende fordele bliver opdaterede, kan medarbejderne kontaktes direkte via ping-notifikationer eller e-mails om ændringerne i stedet for at vente på, at oplysningerne skal printes, omdeles og måske endda sendes med posten. Det gør hele processen mere flydende, det reducerer presset på virksomhedens HR-personale, og giver medarbejderne direkte adgang til vigtige og nyttige oplysninger.Cost_of_living_2

Hvordan kan arbejdsgiverne spare penge ved at bruge teknologi under krisen?

Arbejdsgivere, der bruger SaaS-platforme, oplever ofte, at de bruger væsentligt mindre tid på administration, og at de dermed får frigivet tid til dagens andre vigtige opgaver.

Når det kommer til ens udbud af personalegoder, er det vigtigt, at man som arbejdsgiver laver en årlig “forårsrengøring” af sine tilbud og luger ud i de fordele, der ikke bliver brugt af medarbejderne. Her spiller teknologien igen en afgørende rolle, fordi I som arbejdsgivere nemt kan spørge medarbejderne direkte, eller analysere de data, der er indsamlet via platformen, for at finde ud af, hvilke personalegoder, der skal blive i tilbuddet – og hvilke der skal ud. Når de knap så populære tilbud bliver skåret væk, vil en arbejdsgiver typisk se en forskel i budgetterne – og samtidig vil I have tilfredsheden ved at vide, at I tilbyder personalegoder som rent faktisk hjælper jeres medarbejdere.

Hvad skal I overveje i forhold til personalegoder og teknologi?

Dette er et mere komplekst spørgsmål, fordi I måske har medarbejdere, der arbejder i eller fra forskellige lande, og de vil typisk have forskellige holdninger til, hvad de har brug for hjælp til. Et skønt personalegode i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i andre lande, så her skal der analyseres lidt på de forskellige lande og markeder . 
Personalegoderne er en god måde at vise medarbejderne, at de – udover de offentlige ydelser, som regeringerne tilbyder – har en vis økonomisk støtte i jer som arbejdsgiver. Globalt set kan det f.eks. være personalegoder som børnepasningstilskud (populært i Japan), pensionsopsparinger (populært i Mexico) og medlemskab af fitnesscentre (populært i mange lande, herunder Danmark, Sverige og Tyskland).

Ifølge Benifys store Future of Work-undersøgelse er de vigtigste personalegoder for de danske medarbejdere: 1) pensionsordninger, 2) personalegoder, der kan skabe en bedre work-life balance og 3) ferie, fridage og bonusser. Uanset hvad jeres udbud af personalegoder er, kan teknologien hjælpe med at formidle fordelene til medarbejderne,  gøre det nemmere for dem at få adgang til goderne og – måske allervigtigst – gøre at de sparer penge i det daglige. En meget konkret hjælp, når inflationen buldrer og leveomkostningerne stiger.


Vil du vide mere om, hvordan arbejdsgivere kan støtte deres globale ansatte bedst muligt under krisen? Få et globalt perspektiv i vores whitepaper om globale personalegoder her. 

HENT WHITEPAPER