Mens mange virksomheder stadig er ved at finde ud af hvem generation y (dvs. Millenials) er og hvad der motivere dem, er generation z med høj fart ved at indgå i arbejdskraften.
Når generation z er sat til at udgøre 40% af arbejdskraften og forbrugersamfundet i 2020 er tiden inde til at arbejdsgivere lærer generationen at kende hvis de altså håber på at vinde kampen om talent.
At kunne kende forskel
Selvom nutiden to yngste generationer på arbejdspladsen har deres ligheder er det afgørende at kende deres forskelle. En betydelig forskel er at mens millenials godt kan lide at blande deres arbejdsliv og privatliv, så forventer generation z en tydelig gærnse mellem de to.
Vi har gennemført en undersøgelse på over 5.000 ansatte i hele Europa for at finde ud af hvad deres præferencer mht. arbejdsgiver og arbejdsplads er. Resultaterne kan du læse i The Benefits and Engagement Report.
De fleste mennesker ved at begge generationer deler en passion for teknologi. Selvom generation y er meget erfarne i deres brug af teknologi er det dog generation z som kan betragtes som de første rigtige digitale indfødte – altså en generation som praktisk talt er født med en smartphone i hånden.
Mere end bare ord
Når man endelig har fået tiltrukket sig generation z til sin virksomhed, hvordan engagere man dem så? Som enhver anden generation er det udover at bruge sine bedste egenskaber, føle sig godt tilpas med sine kollegaer og føle at man bliver hørt, vigtigt at kommunikationen er i orden når det kommer til medarbejder engagement.
Ligegyldig hvor stærke værdier en virksomhed har er de ikke særlig meget værd hvis medarbejderne ikke kender til dem eller ligger mærke til dem. Dette er især vigtigt hvis man vil tiltrække generation z.
Det er ingen hemmelighed at generation z har en mission om at redde verden og gøre op for de fejl som forrige generationer har forudsaget. Derfor er det især vigtigt, hvis man gerne vil tiltrække denne generation, at virksomheden kommunikere deres værdier og hvad de gør for at gøre en forskel i verden.
Kerneværdier, virksomhedsforbedringer, succeser, milepæle og personalegoder skal kommunikeres ud.
En ny måde at kommunikere på
For at kunne engagere din arbejdskraft gennem kommunikation på en effektiv måde skal man for det første være klar over hvilken besked man vil sende og hvilke platforme man vil gøre det igennem for at nå medarbejderne.
For nogle generation z’ere er det at sende emails allerede set på som noget man gjorde i fortiden. Her kommer det til fordel at bruge en medarbejderportal til administration af personalegoder til at sende sit budskab ud på flere forskellige kanaler. Ved at bruge kommunikationsværktøjet på medarbejder portalen kan du skræddersy din besked til forskellige brugergrupper. For at kunne forbinde og engagere generation z skal man kunne udnytte teknologien til at sende beskeder, hvilket også betyder gennem push-notifkationer og SMS.
Ifølge en undersøgelse fra Piper Jaffray er Snapchat generations z’s favorit platform når det kommer til sociale medier. Snapchat er selvfølgelig ikke den eneste platform de bruger til daglig, hvilket en Inc artikel også forklare yderligere. Generation z bruger op til 5 platforme på en gang, mens millenials bruger tre. Vær sikker på at bruge alle kanaler til at tiltrække generation z’s opmærksomhed og vigtigst af alt, vær sikker på at kommunikationen du bruger, er autentisk og konsekvent.
En ting der er vigtig at huske på er at de platforme man bruger til kommunikationen kan lede til brud mellem de forskellige generationer på arbejdspladsen. Nogle generationer kan være mindre modtagelige for at justere kommunikationen til brug af WhatsApp, hvor generation z nok vil se det som den mest effektive kommunikationsplatform.
Kom på forkant og vind kampen om fremtidens talent – download vores nye e-bog, Generation Z: Den endelige guide til fremtidens arbejdskraft, for at lære mere om generation z, deres præferencer, hvordan man tiltrækker dem til sin virksomhed og meget mere.