Der er intet vigtigere end dine medarbejderes sundhed og velvære. For enhver virksomhed er det vigtigt at skabe en kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge, anerkendte, værdsatte og hvor deres velbefindende understøttes.
Men for multinationale virksomheder er det altid en udfordring at skabe en følelse af samfund. Det er som regel ikke en let opgave, at skabe en virksomhedskultur, der omfatter alle kontorer og alle lande.
Det kan dog godt lade sig gøre.
At være konsekvent
Lad os eksempelvis se på medarbejderfordele og på, hvordan multinationale virksomheder kan administrere disse på tværs af flere lande.
Først og fremmest skal fordelene, som du tilbyder dine medarbejdere, være baseret på dine virksomhedsværdier. Lad os sige at en af dine virksomhedsværdier er forståelsen for, at selv om arbejdet på arbejdspladsen er vigtigt, er det, som medarbejderne gør i deres fritid, mindst lige så vigtigt for deres velvære. Som et resultat kan du tilbyde dine medarbejdere goder, der understøtter deres personlige velbefindende.
For at implementere en vellykket strategi for fordele i en multinational organisation, kræves der en global, men samtidig lokal tilgang. Det overordnede tema for dit udbud af medarbejderfordele er baseret på dine virksomhedsværdier (i dette tilfælde medarbejders velbefindende) og er globaliseret og udvidet til de øvrige lande og kontorer. Specifikationerne for hver af medarbejderfordelene vil imidlertid være lokaliseret, afhængigt af det enkelte land.
I dette eksempel kan vi se virkning på tværs af alle markeder baseret på virksomhedens værdier. En konsekvent besked bidrager til at lade alle medarbejdere uanset placering fokusere på en central idé, som bidrager til at skabe en følelse af samfund.
Den ene fælles tråd
På tværs af kontorer og lande – dine virksomhedsværdier forbliver de eneste, som altid skal være konstante, og de spiller en afgørende rolle i udformningen af din virksomhedskultur. Det er dine virksomhedsværdier, der skaber sammenhæng i alt du gør – både på tværs af kontorer og lande.
For at skabe en følelse af samfund i en multinational organisation skal du ved enhver lejlighed styrke dine virksomhedsværdier.
”Bestem hvilken adfærd og tro, du værdsætter højest som virksomhed, og sørg så for at alle medarbejderne lever tro mod dem. Denne adfærd og overbevisning skal være så vigtig for din kerne, at du ikke engang tænker på det som kultur, men som selvfølge.”
– Brittany Forsyth, VP for Human Relations, Shopify.
Oprettelse af samfund som en enhed
For at skabe en følelse af samfund skal du først og fremmest kommunikere med medarbejderne og give dem plads til langsomt at tilpasse sig din virksomheds værdier. For at gøre dette skal du vise medarbejderne, at det, de gør, betyder noget. Hjælp medarbejderne med at se sammenhængen og vis dem, at det de gør, har værdi for dig.
Som vi foreslår i vores blogindlæg 4 tips til oprettelse af en kultur, hvor alle medarbejdere trives, ville organisationer gøre sig klogt i at finde på andre måder at hjælpe deres medarbejdere med at forstå og praktisere virksomhedens værdier. En måde at gøre dette på er at gøre det til en del af medarbejdernes on-boarding proces. Under processen skal du give medarbejderne de rigtige redskabet til at forstå og tilpasse virksomhedens værdier på en måde, der giver mening for dem.
Uanset placering og land, er de medarbejdere, der tilpasser sig bedst med virksomhedens værdier, og som føler sig som en del af et samfund, hvori de føler sig værdsat, anerkendt og understøttet, mere engagerede og forbundet med organisationen.
”Alene kan vi gøre så lidt; sammen kan vi gøre så meget ”
– Helen Keller
Vil du lære mere om vigtigheden af en god medarbejderoplevelse? Download vores e-bog, ”The New Employee Experience: Hvordan man maksimerer og optimerer hvert trin i medarbejderrejsen”.