Positive følelser og deres rolle i at skabe brand-ambassadører

Sidst opdateret: 2022-08-314 min læsetid

Vidste du, at 90 procent af de beslutninger, vi træffer, er baseret på følelser?

Tænk over, hvad det betyder for arbejdet. Når vi oplever positive følelser, tænker vi bedre, klarer os bedre, bliver mere løsningsfokuserede, bedre ledere, bedre holdspillere og træffer smartere beslutninger. Modsat fører negative følelser ofte til frustration, fremmedgørelse, stress, vrede og dårlig eller beklagelig beslutningstagning. Sørg for at læse vores tidligere opslag om de 10 mest almindelige positive følelser.

Vores følelser påvirker vores arbejdsliv og employee experience. Positive eller negative følelser former medarbejdernes tro på værdien af deres job og virksomheden, hvilket igen bestemmer, hvordan de taler om deres arbejdsgiver, og om de bliver brand-ambassadører. Og alle virksomheder kender til den magt og indflydelse brand-ambassadører har i forbindelse med rekruttering og fastholdelse af talenter.Positive_emotions_1

Brand-ambassadører skabes, de fødes ikke

I en nylig undersøgelse af over 58.000 ansatte i hele Europa blev deltagerne spurgt, hvor meget de er enige i udsagnet: "Jeg vil anbefale min nuværende arbejdsgiver til en ven eller tidligere kollega." 62 % af medarbejderne i Sverige, 44 % i Holland, 41 % i Danmark, 38 % i Storbritannien, 36 % i Tyskland og 29 % i Frankrig gav udtryk for, at de var meget enige.
Uanset om vi ser på Sverige eller Frankrig, er det mange mennesker, der er villige til at stå inde for deres nuværende arbejdsgiver, og i kampen for talent og fremtidens arbejde vil brand-ambassadører i stigende grad spille en rolle i en virksomheds evne til at tiltrække og fastholde talenter.

Så hvordan skaber virksomheder brand-ambassadører? For det første skal de have en positiv arbejdspladskultur, hvor sikkerhed, tillid, gennemsigtighed og retfærdighed trives, hvor medarbejderne føler sig støttet, sejre fejres, og ledere er tilgængelige. Når disse elementer kombineres, opstår de rigtige betingelser for positive følelser, hvilket øger sandsynligheden for at blive følelsesmæssigt forbundet med virksomheden, dens værdier og mission, og blive brand-ambassadør.

At skabe de rette betingelser

Med Covid-19, der har vendt arbejdsmarkedet, som vi engang kendte det, på hovedet, har virksomhedskultur og medarbejdererfaring fået en helt ny betydning. I dag er arbejdsgiverne nødt til at arbejde endnu hårdere for, at bevare deres mest værdifulde aktiv og tage udfordringen op med at forsøge, at opretholde virksomhedskulturen, styrke virksomhedens værdier og skabe positive medarbejderoplevelser, mens der stadigt arbejdes hjemmefra.

Tag ikke fejl – arbejdsgiverens evne til at reagere på pandemien, hvor godt det er lykkedes dem at skabe brand-ambassadører, opretholde kulturen og holde medarbejderne forbundet med virksomheden, vil påvirke deres evne til at tiltrække og fastholde talenter i fremtiden.

For at skabe brand-ambassadører i dag kræves følgende:

  • Arbejdsgiveren bør forsøge at skabe følelsesmæssige oplevelser, der forener medarbejdere

  • Arbejdsgiveren skal skabe tillid og styrke deres bånd til medarbejderne, så de føler sig forbundet med brandet

  • Arbejdsgiveren er nødt til at dele brandets historie og forklare, hvordan og hvorfor det vedrører hver enkelt medarbejder for at øge medarbejdernes følelsesmæssige forbindelse til virksomheden

  • Medarbejderne skal føle sig støttet og værdsat

  • Arbejdsgiveren skal formidle, hvorfor der er behov for hjælp fra hver enkelt medarbejder

  • Arbejdsgiveren skal skabe en platform, hvor medarbejderne kan dele deres feedback og stille spørgsmål anonymt

Positive_emotions_2

Arbejdsgiveren kan yderligere øge chancerne for, at medarbejdere oplever positive følelser ved at formidle påskønnelse, gennemføre en-til-en-samtaler, organisere onlinesammenkomster, ofte kommunikere om supportprogrammer, virksomhedens sejre, mål, nyheder og ændringer, og tilbyde støttende medarbejderfordels- og belønningsprogrammer. Hvis du vil have hjælp til at opbygge en strategi for fordele, der fungerer, kan du downloade vores whitepaper med fem simple trin.

Kun gennem følelsen af samhørighed er medarbejdere tilbøjelige til at blive brand-ambassadører og sprede budskabet om deres arbejdsgiver. Og i kampen om talent er jobsøgende og kandidater mere tilbøjelige til at stole på, hvad brand-ambassadører siger, end hvad en virksomhed selv kan sige officielt.


Se, hvad medarbejderne siger, er vigtigst for dem, når de vælger en arbejdsgiver, og hvilke medarbejderfordele, de forudsiger, vil være vigtigst i fremtiden. Download The Future of Work Report: Employee Benefits and Work Trends in Europe.

FUTURE OF WORK REPORT