HR-teknologi kan forebygge og reducere udbrændthed blandt medarbejdere

Sidst opdateret: 2022-08-105 min læsetid

Abonner på vores blog

I 2021 blev udbrændthed klassificeret som en sygdom af Verdenssundhedsorganisationen (WHO) og noteret på deres internationale liste med klassifikation af sygdomme (ICD-11). For ansatte i sundhedssektoren definerer WHO udbrændthed som “følelsesmæssig udmattelse + desillusionering + tilbagetrækning”, men det kan ramme enhver ansat i enhver branche og skyldes normalt et højt stressniveau som følge af overbelastning.

Hvis vi kigger mod USA, udtaler Harvard Business Review, at der bruges mellem 125 og 190 milliarder US dollars alene på psykisk og fysisk udbrændthed. Mens vi i Europa, kan se, at 66 % af de adspurgte i Polen og Rusland svarede, at de havde oplevet, eller var tæt på at opleve, udbrændthed.

Ingen medarbejder bør opleve udbrændthed.

Og heldigvis er der hjælp at hente.

En skræddersyet medarbejderportal, der er i overensstemmelse med WHO

WHO skitserer en række forebyggende foranstaltninger, som de vurderer, kan være med til at reducere udbrændthed i de kommende år. Her er nogle få af de fordele og foranstaltninger, som medarbejdere bør have ifølge WHO:

  • Mere realistiske og tilfredsstillende mål
  • Feedback omkring deres arbejde
  • Intern træning og uddannelse
  • Teknikker til optimal tidsstyring
  • Løbende “udbrændthedstjek”
  • Længere pauser, når det er nødvendigt
  • Ferie (med kort varsel, hvis det er nødvendigt)

Takket være en skræddersyet platform til personalegoder og en mobilapp, der indeholder de nyeste kommunikationsværktøjer, kan arbejdsgiverne gå i dialog med deres medarbejdere på en god og effektiv måde. Derudover får medarbejderne også adgang til sundheds- og wellness-services, som en del af deres personalegoder, så de f.eks. kan booke tid hos specialister og deltage i forskellige afslappende forløb.

Men personalegoder indenfor sundhed og wellness er kun toppen af medarbejderfordele-isbjerget.Digital_HR_tools_2

Effektivisering af HR-processer, der skaber bedre arbejdsmiljøer

En anden årsag til udbrændthed blandt medarbejdere er den gammeldags tilgang til HR-processer, som nogle virksomheder stadig har. Det kan betyde, at onboarding og offboarding tager længere tid, at der er mange møder, at møderne trækker ud, og at firma- og teamarrangementer bliver aflyst, fordi der er for travlt. Nogle medarbejdere ender med at føle, at de slet ikke har kontakt til deres kolleger, eller deres ledere, og det skaber et arbejdsmiljø, der er langt fra perfekt.

Med en skræddersyet medarbejderportal bliver alle disse processer strømlinet og organiseret på en måde, så det er nemt for medarbejderne at få seneste nyt om alt, hvad virksomheden foretager sig samt at holde kontakten med deres nærmeste kolleger. Onboarding og offboarding af nye medarbejdere bliver også nemmere end før. Alle nyansatte bliver nemlig budt velkommen med en klar og tydelig tjekliste over det, de skal igennem, de har nem adgang til træningsvideoer og også mulighed for at se deres personalegoder, som f.eks. sundheds- og wellnessservices. Hvem vil ikke gerne have sådan en velkomst som ny? Og med en platform, der er 100 % mobil, har medarbejderne adgang til det hele 24/7 – uanset hvor de er.Digital_HR_tools_1

Medarbejderne i centrum: Sådan virker en skræddersyet medarbejderportal i praksis

Efter udbrændthed er blevet anerkendt som en alvorlig tilstand, og er kommet på WHO's liste over sygdomme, er virksomheder blevet meget mere opmærksomme på, hvordan deres medarbejdere har det. Med en skræddersyet HR-platform til medarbejderkommunikation, fordele og belønninger er det lettere for arbejdsgiverne at overholde WHO's anbefalinger, og medarbejderne får en kommunikationskanal, hvor de nemt kan henvende sig, hvis de har brug for hjælp – uanset om det drejer sig om udbrændthed eller et andet helbredsproblem.

Nogle, der altid har haft medarbejderes trivsel for øje, er Krifa. Med mere end 185.000 medlemmer er de en af de største fagforeninger i Danmark, og deres mission er at booste arbejdsglæden på alle områder i samfundet. Derfor går de også forrest som et godt eksempel, når det handler om at give deres egne medarbejdere fantastiske arbejdsforhold, støtte og medarbejderfordele. Det gør de bl.a. i samarbejde med Benify.

“Det er en del af vores DNA at passe godt på vores medarbejdere”, siger Henrik G. Pedersen, HR-konsulent i Krifa. “Vores medarbejderes trivsel har en positiv påvirkning på hele organisationen, også på vores medlemmer.”


Vil du gerne vide mere om det gode samarbejde mellem Krifa og Benify?
Download vores client case om Krifa.

Krifa Client Case