Pandemien har ændret behovet for medarbejderfordele

Sidst opdateret: 2023-01-116 min læsetid

Der kan efterhånden ikke sås tvivl om, at COVID-19 har ændret vores arbejdsforhold for altid. Det har fået betydning for både, hvordan og ikke mindst hvor vi arbejder. I mange tilfælde betyder det også, at gårdagens personalegoder ikke længere er effektive, og virksomheder skal tænke hurtigt, hvis de vil skabe rigtige ændringer, der kan tiltrække og holde på talent.

Vi har foretaget en undersøgelse med mere end 39.000 medarbejdere i Europa, hvor vi kigger nærmere på, hvordan de ser på nuværende arbejdsforhold, som vi går hen imod et nye paradigme.

Danskere vil kende deres rettigheder

Medarbejdere skal naturligvis kunne forstå deres personalegoder og samlede lønpakke – eller som minimum vide, hvor de kan finde den nødvendige information. HvIs det ikke er tilfældet, går alt det hårde arbejde, som virksomheder ligger i deres strategi for frynsegoder, til spilde.

I undersøgelsen viste det sig, at 62 % af de danske deltagende mente, at de var ”meget vidende” omkring netop dette, mens Danmark – interessant nok – også var blandt de lande, hvor flest svarede, at oplysningerne ikke er lette at finde. Det vidner kun om, at vi som danskere er meget opsatte på at forstå, hvilke rettigheder vi har og aktivt vil søge efter dem.

Vi ser dog også, at viden om ens personalegoder alene ikke er nok til at skabe glade og tilfredse medarbejdere: Kun 35 % af danskerne siger, at de er meget tilfredse med deres arbejdsgivers udbud, mens 14 % giver udtryk for, at at de enten ikke er særligt tilfredse eller er decideret utilfredse.

Top5Tips_1

Populært hos danskerne

Men hvis viden ikke er nok, hvilke fordele vil danskerne så gerne have på deres arbejdsplads? Her tegner sig et meget tydeligt billede.

Når man kigger på populære personalegoder i Europe, lander både ’feriedage’ og ’arbejdstider’ i alle landes top 3, mens vi i Danmark så kategoerien ’pension’ som den allervigtigste . Desuden er vi det land i Europa, hvor flest deltagere mente, at virksomheders unikke personalegoder ikke var utroligt vigtige, mens 36 % vil gerne have et større udvalg af goder og rabatter.

Men hvordan kan man så gøre danskerne mere med for deres personalegoder og samlede lønpakke? Da de blev spurgt ind til de tre mest attraktive fordele, som de ikke har i dag, var resultaterne også ret klare. Deltagere i alle lande, inklusive 25 % i Danmark, vil gerne have flere økonomiske fordele. Her var det bl.a. kortere arbejdsdage og mere ferie, der fylder i folks bevisthed.

 

COVID-19 satte gang i hjulene

Men det er naturligvis ikke alt. COVID-19 har nemlig også haft sin helt særlige indfyldelse på, hvilke personalegoder, som folk finder interessante. Da deltagerne blev spurgt ind til, om de mente, at deres personalegoder afspejlede pandemiens situation, var det kun under 20 % af danskerne og mange andre lande, som svarede, at de var tilstrækkelige. Det vidner om en masse potentiale til forbedring.

Med nutidens hybride arbejdsmodeller har virksomheder nemlig et hav af muligheder for at tilpasse deres personale- og løngoder, så de bliver mere relevante og endda kan bruges digitalt.

TRS Data Info Benify

Sundhed er vigtigere end nogensinde

Masser af studier har vist, at arbejdsmæssige og finansielle forhold er de to faktorer, som stresser de fleste mennesker, og under pandemien har det også vist sig at være tilfældet. Mens nordiske lande som Danmark og Sverige ser ud til at være midnre stresset over den finansielle faktor (muligvis på grund af vores veludviklede veldfærdssystemer) end andre europæiske lande, er sundhed dog gået hen og blevet en enorm vigtig faktor for medarbejdere her i Danmark, og arbejdsgivere kan ikke længere bare bruge ”sundhed” og ”wellness” som buzzord. Nu forlanges der langt mere substans, og virksomheder bliver nu holdt langt mere til regnskab med, hvad de har lovet. Virussen har dermed for alvor sat sundhed på dagsordnen.

 

Hjemmet er den nye arbejdsplads

Det er ingen tvivl om, at hjemmet som den nye arbejdsplads er kommet for at blive – om end det er som en del af hybridmodellen eller på fuld tid. Med hele 59 % var danskerne faktisk den befolkning, hvor flest svarede ja til, at de gerne ville arbejde hjemmefra oftere, men vi til gengæld også de land, hvor færrest (mindre end 7 %) svarede, at de havde et ønske om at arbejde hjemmefra hele ugen. Det highlighter dog tydeligvis nødvendigheden af en vis fleksibilitet.

Hele 51 % af de danske deltagende svarede også, at medarbejdefordele, som er tilpasset den hybride arbejdsform, bliver den vigtigste fordel i fremtid. Dert kan bl.a. kontormøbler og computerskærme, men også hjælp til rengøring, levering af daligvare og endda babysitting.

FutureofWork_1

Hvordan ser fremtiden så ud?

COVID-19 tvang os ud i en ny måde at arbejde på fra den ene dag til den anden. En ny måde at leve på. Den har skubbet både styrker og svagheder ud i lyset, når det kommer til den måde, som vi har arbejdet på indtil nu, men den har også været med til at bane ej for helt nye arbejdsmodeller bl.a. hybridarbejde.

Eftersom arbejdsmodellen ændrer sig, lægger det også pres på personalegoder og den samlede lønpakke. Mange virksomheder står nu med en række medarbejdere fordele, der ikke nødvendigvis er relevante under de nuværende forhold, og medarbejdere værdsætter nye ting.

Men dette er langt fra noget negativt. Hvis arbejdsgivere vil tiltrække og holde fast i talent, kan de i stedet opdatere deres strategi for fordele og total rewards, så det afspejler nye behov. Danskerne ser gerne mere fokus på fast sikkerhed som pension, men også sundhed og fleksibiltet kan være områder, hvor der bør fokuseres.

 


 

Hvis du gerne vil læse en mere detaljeret bekrivelse af resultaterne fra vores undersøgelse, hvor mere end 39.000 medarbejdere fra hele Europa deltog, kan du download The Future of Work Report.

 

HENT FUTURE OF WORK RAPPORTEN