Om brandambassadører og de afgørende (positive) følelser

Sidst opdateret: 2022-06-155 min læsetid

Abonner på vores blog

Vidste du, at 90 procent af vores beslutninger bliver truffet på følelser?

Tænk på hvad det f.eks. betyder for vores arbejdsdag. Når vi har positive følelser, tænker vi bedre, vi præsterer bedre, vi er mere løsningsorienterede, bedre ledere, bedre holdspillere, og vi træffer klogere og bedre beslutninger. På den anden side gør de negative følelser, at vi er frustrerede, stressede, afvisende og vrede, og typisk træffer vi dårlige beslutninger, som vi fortryder bagefter. Husk også, at se vores tidligere blogpost om 10 mest almindelige positive følelser.

Følelserne påvirker altså vores arbejde og også den samlede opfattelse af vores arbejdsliv, vores employee experience. De er med til at påvirke en medarbejders opfattelse af deres job og deres arbejdsgiver, som igen påvirker, hvordan de omtaler arbejdsgiveren, og om de bliver ambassadører for virksomhedens brand eller ej. Enhver virksomhed ved, hvor vigtige brandambassadørerne er, når det kommer til at fastholde og tiltrække talent.

Positive_emotions_1

Brandambassadørerne kommer ikke af sig selv

I en nylig undersøgelse blandt 39.000 medarbejdere, over hele Europa, blev deltagerne blandt andet spurgt, hvor enige de er i følgende udsagn: "Jeg vil anbefale min nuværende arbejdsgiver til en ven eller tidligere kollega." Topscorerne, som svarede, at de var meget enige, var svenskerne med 62 % – efterfulgt af 44 % af hollænderne, 41 % af danskerne, 38 % af briterne, 36 % af tyskerne og 29 % af de franske medarbejdere.

Uanset om vi ser på svenskerne eller franskmændene, viser det, at mange mennesker er villige til at lægge et godt ord ind for deres nuværende arbejdsgiver, og i kampen om at tiltrække de bedste folk, vil ambassadørernes rolle kun blive større og endnu mere vigtigt for virksomhederne fremover.

Hvordan skaber virksomhederne så disse brandambassadører? For det første skal de sørge for en arbejdsplads med en positiv kultur, hvor sikkerhed, tillid, fairness og gennemsigtighed er i højsædet, og hvor medarbejderne føler sig støttet, sejrene bliver fejret, og lederne er til at få i tale. Så er der skabt et rigtig godt udgangspunkt for, at medarbejderne vil føle sig positivt forbundet med virksomheden, kulturen, værdierne og missionen, og dermed blive brandambassadører.

Sådan skabes de bedste betingelser

Fordi COVID-19 har vendt op og ned på den måde, vi arbejder på, er virksomhedskultur og employee experience blevet ekstremt vigtigt. I dag skal arbejdsgiverne arbejde endnu hårdere på at fastholde deres mest værdifulde ressourcer, deres medarbejdere, samtidig med at de skal holde liv i virksomhedskulturen, styrke virksomhedens værdier og skabe positive medarbejderoplevelser – alt sammen mens mange arbejder remote.

Og man skal ikke tage fejl: Den måde som en virksomhed har reageret på pandemien på, og dens evne til at opretholde en kultur, hvor medarbejderne har følt sig forbundet til arbejdspladsen, kommer til at påvirke dens evne til at tiltrække og fastholde talent i fremtiden.

Det skal der til for at skabe brandambassadører i dag:

  • Arbejdsgiverne skal skabe følelsesmæssige oplevelser, der forener medarbejderne

  • Arbejdsgiverne skal etablere tillid og styrke båndet til medarbejderne, så de føler sig knyttet til virksomhedens brand
  • Arbejdsgiverne skal dele historien om virksomheden og dens værdier, og optimalt set, få det relateret til hver enkelt medarbejder, så det bliver muligt for dem at føle sig mere følelsesmæssigt forbundet til virksomheden
  • Medarbejderne skal føle sig støttet og værdsat
  • Arbejdsgiverne skal kunne formidle, hvorfor hver enkelt medarbejders indsats er vigtig
  • Arbejdsgiverne skal skabe en platform, hvor medarbejderne kan dele feedback og stille spørgsmål anonymt

Positive_emotions_2

 

Arbejdsgiverne kan også øge chancerne for, at medarbejderne oplever positive følelser ved at huske at give ros, afholde en-til-en-samtaler, organisere onlineevents, fortælle tit og ofte om virksomhedens støtteprogrammer, de seneste successer, mål for fremtiden, nyheder og forandringer, og ved at understøtte det hele med tilbud om personalegoder og gode rabataftaler. Du kan få gode tips til at skabe det bedste miks til din virksomhed ved at downloade vores guide: 5 trin til en succesfuld benefits strategi.

For at medarbejderne skal kunne blive ambassadører, og begynde at fortælle vidt og bredt om deres gode arbejdsplads, er det afgørende, at de føler sig positivt forbundet til virksomheden. Og i kampen om de dygtige medarbejdere, er det vigtigt at huske, at de jobsøgende talenter nok er mere tilbøjelige til at lytte til, hvad en brandambassadør siger om en virksomhed, end hvad virksomheden selv siger.


Vil du vide mere om, hvad medarbejderne siger, er det vigtigste ved en ny arbejdsgiver, og hvilke personalegoder, der bliver de vigtigste i fremtiden?

Download rapporten The Future of Work: Employee Benefits and Work Trends in Europe.

HENT FUTURE OF WORK RAPPORTEN