Hvorfor du bør tilbyde dine medarbejdere en bruttolønsordning

Sidst opdateret: 2022-08-316 min læsetid

Bruttolønsordning, bruttolønsaftale, fleksibel lønpakke eller lønomlægning. Kært barn har mange navne og du har nok din egen favoritbetegnelse for det. I dette blogindlæg omtales det som en bruttolønsordning.

Vi har tidligere skrevet om, hvad en bruttolønsordning er, og hvilke bruttolønsgoder der særligt er populære blandt medarbejderne. Læs evt. vores blogindlæg, Hvad er en bruttolønsordning? Kort fortalt er en bruttolønsordning en aftale hvor arbejdsgiveren giver medarbejderen adgang til et personalegode, mod at medarbejderen går det tilsvarende beløb ned i løn. Medarbejderne får billigere adgang til en række produkter som f.eks. sundhedsydelser eller en ny telefon, og omkostningerne trækkes direkte fra deres bruttoløn. Dette resulterer i en lavere skattepligtig indkomst for medarbejderen, hvilket betyder, at medarbejderen i sidste ende skal betale mindre i skat af deres månedsløn.

Bruttolønsordninger indebærer fordele for både arbejdsgiver og medarbejdere. Det giver medarbejderne mulighed for at købe de produkter, de ønsker, og kan samtidigt være med til at skabe en sundere work life balance. Ordningen bidrager til et bedre employer brand og til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Det er en win-win situation!why-happy-employees-are-the-most-important-part-of-your-business

En bruttolønsordning i balance

Selvom tilbuddet om bruttolønsordning medfører udgifter for arbejdsgiveren, så er der ingen grund til at være bekymret for økonomien.

Når et personalegode indgår i en bruttolønsordning, har virksomheden som udgangspunkt aldrig fuldt momsfradrag for udgiften. Da bruttolønsgoder er arbejdsrelaterede, er der dog mulighed for momsafløftning, som virksomheden kan få glæde af. Det drejer sig bl.a om personalegoder i kategorierne hardware, bredbånd og mobilabonnement.  

Lønsumsafgift er forbeholdt en række virksomheder, som ikke er momspligtige, herunder banker og forsikringsselskaber. Disse virksomheder betaler en reduceret lønsumsafgift af bruttolønsgodets værdi, som er med til at en aftale om lønomlægning gøres endnu mere attraktiv.

Du er altid velkommen til at kontakte Benify, til en snak om en potentiel bruttolønsordning og herunder reglerne for moms og lønsumsafgift. Book en personlig demonstration her.

Krifas vej til mindre administration og forbedret employee experience

De fleste af vores kunder tilbyder deres medarbejdere en bruttolønsordning. Vi oplever en øget efterspørgsel for at tilbyde en bruttolønsordning, og det er med rette. Hos de fleste virksomheder ser vi nemlig valgrater på helt op til 70%, hvis de stiller en bruttolønsordning til rådighed for deres medarbejdere.

For mange danske arbejdsgivere er administration af bruttolønsordninger noget, der volder alvorlige hovedbrud. Ved hjælp af Benify har Krifa reduceret de manuelle processer på dette område til et minimum.

“Tidligere krævede hver enkelt bruttolønskampagne en masse forberedelser. Nu eksporteres alle medarbejderinformationer direkte til Benifys system, hvilket giver os meget mindre administration,”- Henrik G. Pedersen, HR-konsulent hos Krifa.

 

Krifa kørte også bruttolønskampagner inden de lancerede deres Benify medarbejderportal, men resultaterne før og efter vidner om, at de tog det rigtige valg ved at lede efter en ny løsning. Efter Benify har overtaget administrationen og håndteringen af Krifas bruttokampagner, har de mindre administration og mere tid til medarbejderne. Nu kører Krifa én bruttokampagne om året, automatisk eksport af informationer, og Benify håndterer produkter og forhandlere for dem.

Henrik og hans team ledte efter en leverandør, som kunne hjælpe dem med at samle og synliggøre Krifas fulde udbud på ét sted, som var tilgængeligt for medarbejderne både i og uden for arbejdstiden, og samtidig tilføje nye goder uden at øge arbejdsbyrden for HR-afdelingen. De indså hurtigt, at de fleste virksomheder kun var i stand til at levere en lille del af det, de var på udkig efter, fx rabatordninger eller tilbud på mobiltelefoner og tablets.

“Vi ville tilbyde mere end det, og vi havde desuden brug for hjælp til at administrere vores eksisterende udbud. Benify skilte sig ud ved at være den eneste leverandør, der kunne tilbyde en komplet, samlet pakke.” siger Henrik G. Pedersen, HR-konsulent hos Krifa.

Læs mere om hvordan Krifa forbedrede deres employee experience
ved at downloade vores Krifa client case!

Krifa Client Case

lonevaxling-ett-satt-att-hjälpa-medarbetare-spara-till-sin-pension

Kontormøbler til hjemmekontoret

Som et resultat af pandemien arbejder ansatte over hele verden i øjeblikket hjemmefra. 89% af deltagerne i Benifys seneste undersøgelse har tilladt medarbejdere at arbejde hjemmefra under pandemien, mens kun knap 11% ikke har tilladt medarbejdere at arbejde hjemmefra. Den moderne arbejdsplads tager nye former, og det sætter HR-fagfolk på arbejde. Hvordan sørger du fortsat for at støtte op om et sundt og sikkert arbejdsmiljø for dine medarbejdere, når de arbejder hjemmefra? Ved at tilbyde dine medarbejdere en bruttolønsordning!

Hvis du vil fremme medarbejderens produktivitet og vise, at du støtter op om deres sundhed, kan du give dem muligheden for at opgradere deres hjemmekontor og forbedre deres nye arbejdsmiljø. Hvis medarbejderen minimum har to faste hjemmearbejdsdage, er det nu muligt at tilbyde dem kontormøbler, som svarer til virksomhedens standard. Som noget nyt i år er Kontormøbler.dk blevet leverandør af bruttolønsgoder igennem Benify.

Medarbejderen har mulighed for at købe kontormøbler, som et bruttolønsgode uden yderligere beskatning. Derudover har virksomheden mulighed for at reducere det månedlige løntræk med den moms, som de eventuelt afløfter. Det vil være forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken moms de afløfter. Så længe medarbejderen har faste hjemmearbejdsdage, er det nu muligt at tilbyde dem kontormøbler, tilsvarende virksomhedens standard. Book en demo for at lære mere.

BOOK EN DEMO