Personalegoder er afgørende for at tiltrække og fastholde medarbejdere

Sidst opdateret: 2022-08-316 min læsetid

Abonner på vores blog

Det er en historie, som næsten alle virksomheder kender: I er i gang med et rekrutteringsforløb, listen af potentielle kandidater bliver kortere og kortere, og endelig er den helt rigtige kandidat ansat. I sætter gang i onboarding og oplæring, og kandidaten starter med at arbejde – men så siger kandidaten op efter kort tid. Der er mange forskellige årsager til, at medarbejdere siger op. Nogle gange finder de et bedre job, andre gange skal de måske flytte til et nyt sted.

Selvom der er mange forskellige grunde til, hvorfor en medarbejder vælger at sige op, så er resultatet for virksomheden altid det samme. Ifølge Oracle Netsuite mister de store amerikanske virksomheder hvert år – hold nu fast – 1 trillion USD (mere end 6,7 billioner danske kroner!) som følge af høj medarbejderomsætning. Den gennemsnitlige medarbejderomsætning spænder fra mindre end 20 % i det offentlige system til over 60 % i professionelle tjenesteydelser og byggeindustrien.

De fleste medarbejdere udtaler, at deres opsigelse kunne have været undgået, og de virksomheder, som ikke arbejder koncentreret med fastholdelse af medarbejdere, risikerer derfor både at miste penge – og deres dygtigste medarbejdere. Omvendt oplever de virksomheder, der sætter tid af til at arbejde seriøst med HR og fastholdelse bedre økonomiske resultater og en øget produktivitet.

Det er afgørende at vide, hvad medarbejdere vil have – både de nuværende og de kommende

Hos Benify forstår vi udmærket, at virksomheder har vidt forskellige behov og arbejdsmetoder, og at en virksomhed i USA ikke nødvendigvis er det samme som en virksomhed i Danmark. For at blive klogere har vi spurgt 39.000 medarbejdere, over hele Europa, hvad de synes, er det vigtigste, når de skal vælge en arbejdsgiver.

I en af vores tidligere blogs fortalte vi, at de vigtigste ting for medarbejderne, når de skal vælge arbejdsgiver, er løn og personalegoder, efterfulgt af fleksible arbejdstider. Alle detaljerne kan findes i vores The Future of Work report, men overordnet set,ønskede medarbejderne i overvejende grad økonomiske frynsegoder fremfor andre fordele.

Når virksomheder tager hensyn til undersøgelser som disse, kan de lykkes med at sammensætte det helt rigtige miks af personalegoder, som både kan fastholde de eksisterende medarbejdere og være med til at tiltrække nye.

Benify kan hjælpe virksomheder med at styrke deres employer brand ved at skabe en unik og skræddersyet platform, som gør det meget tydeligt for medarbejderne hvilke personalegoder, der tilbydes. Derudover hjælper Benify med at reducere den interne administration, automatisere en masse processer og sikre bedre datastyring og overblik over omkostninger til lønpakker og personalegoder.Benefits_key_2

Hos danske Newsec kommer medarbejderne først

Newsec er Nordens største virksomhed indenfor administration af ejendomme. Virksomheden er grundlagt i 1994 og beskæftiger i dag mere end 2.000 medarbejdere fordelt på syv markeder i de nordiske lande og Baltikum, herunder 600 ansatte i Danmark. Newsec kontaktede Benify for at få hjælp til at forbedre deres udbud af personalegoder og sørge for, at endnu flere af medarbejderne fik øjnene op for de mange gode tilbud.

Sammen med Benify er Newsec både lykkes med at få større awareness blandt medarbejderne og med at reducere deres administrationstid på virksomhedens bruttolønsordninger.

Det er enormt vigtigt for os, at vi kan vise, hvor god og spændende en arbejdsplads Newsec er. Personalegoderne er en vigtig brik i vores indsats for at fastholde medarbejdere og vores evne til at tiltrække nye medarbejdere”, siger Preben Moll, Teamleder i HR hos Newsec.

Newsecs lancering af Benify har givet gode resultater. Efter lanceringen oplevede de, at 90 % af medarbejderne loggede ind i løbet af en kampagne for bruttolønsgode, at 77 % gennemførte en bestilling på et eller flere personalegoder, mens 70 % bestilte andre fordele og services.

Fordi vi ønskede at tilbyde en mere attraktiv pakke af personalegoder og samtidig lancere en ny platform, hvor medarbejderne selv kan finde alt på ét sted, var Benify det oplagte valg for os. Platformen hjælper os med at synliggøre alle de fordele, som medarbejdere allerede kender – samt fremhæve en lang række nye fordele”, siger Preben Moll, Teamleder i HR hos Newsec.Benefits_key_1

Next step for Newsec

I dag hjælper Benify Newsec til at få større medarbejderengagement ved bl.a. at administrere Newsecs arbejdsgiverbetalte internet samt arbejdsgiverbetalt mobiltelefon, både i forhold til support og ved tiltrædelse, fratrædelse og udskiftning af mobiltelefonerne. Preben Moll vurderer, at Newsec vil bruge Benify-platformen i endnu højere grad i fremtiden:

“Vi glæder os til at udvikle og udnytte mulighederne i den nye platform i den kommende tid. Lige nu arbejder vi f.eks. med at få implementeret “Min kompensation”, hvor den enkelte medarbejder via portalen kan få et overblik over deres samlede lønpakke inklusive diverse personalegoder. Derudover ser vi også mange muligheder ved at kunne lægge flere af vores HR-oplysninger over i portalen.”

Newsec har høje ambitioner og går målrettet efter at blive en af de 10 bedste danske arbejdspladser i Great Place to Work®-undersøgelsen i 2022 – og Benify hjælper dem med at komme tættere på målet.


Vil du gerne vide mere om Newsecs gode samarbejde med Benify?
Download vores Newsec clientcase.

NEWSEC CLIENT CASE