Hvorfor bør du investere i medarbejderfordele?

Sidst opdateret: 2021-02-235 min read time

Abonner på vores blog

Både ledere og medarbejdere er enige om, at tilfredshed er det endelige mål i kunderejsen. En af de vigtigste omstændigheder for at nå dette mål glemmes dog ofte – nemlig en glad og engageret arbejdsstyrke.

Glade medarbejdere er produktive medarbejdere

Fleksible timer, feriedage, sundhedsforsikring - hvad bidrager til den samlede medarbejdertilfredshed? I vores globale undersøgelse Employee Happiness Index (Benify Score 2019) målte vi medarbejdernes tilfredshed med en lang række faktorer på arbejdspladsen herunder personalegoder, belønninger, kommunikation fra arbejdsgiver, pension, personlig økonomi og mere. Disse data sætter nye benchmarks for nutidens arbejdsgivere, der ønsker at øge deres tiltrækningskraft, spare omkostninger og øge forretningspræstationen.

Resultaterne viser en klar sammenhæng mellem kvaliteten (og kvantiteten) af de udbudte personalegoder og medarbejdertilfredsheden. Medarbejdere, der tilbydes 20 eller flere personalegoder, er op til 17% mere tilfredse end dem, der tilbydes færre end 10. De medarbejdere som er mere tilfredse, er også mere produktive. Data afslører en klar sammenhæng mellem tilfredshed med personalegoder og engagement på arbejdspladsen. Arbejdspladser med lav tilfredshed vil sandsynligvis lide af dårligt engagement. Ligeledes vil arbejdspladser med høj tilfredshed opleve et tilsvarende niveau af højt engagement.

Fremtidens 3 vigtigste medarbejderfordele

En ny generation er ved at komme ind i arbejdsstyrken, og det samme gælder nye forventninger og behov. Sundheds- og wellnessfordele betragtes af yngre medarbejdere som den vigtigste medarbejderfordel, mens det bliver mindre vigtigt for ældre medarbejdere. Samtidigt er det mere forudsigeligt, at pensionsydelser er mindre vigtige for yngre medarbejdere, men med tiden (og alderen) alligevel bliver vigtigere.

Fordelene er typisk landespecifikke. Ideen om at tilbyde belønninger på arbejdspladsen er dog universel, når det kommer til at indfri medarbejdernes behov for at styrke balancen mellem arbejde og privatliv, økonomisk velvære og fysisk velvære. Vores Happiness Index indikerer stærkt, at fremtidige generationer værdsætter tilfredshed og spænding på arbejdspladsen. Fremtidens personalegoder vil fokusere på at hjælpe medarbejdere med at leve et sundt liv - både fysisk og mentalt. HR-ledere bør derfor overveje følgende, når de planlægger fremtiden:

Sundhed og velvære

Velvære er den mest værdsatte fordel for nutidens arbejdsstyrke og vil være lige så vigtig i fremtiden. Da yngre generationer fokuserer på trivsel og tilfredshed, er sundhed og velvære af største betydning. Medarbejdere, der tilbydes wellness-fordele, er mere end 10% mere tilfredse end dem uden disse fordele.

Arbejdstid og ferie

En stadigt skiftende digital verden kræver, at arbejdspladsen følger med. Fleksibel arbejdstid og hjemmearbejde er vigtige faktorer for alle aldersgrupper. 31% af medarbejderne mener, at et mere varieret udvalg gør dem mere tilfredse med deres arbejdstider og regler for orlov.

Mad og drikke

Mad og drikke på arbejdspladsen er den mest populære fordel for nutidens unge talenter. 78% af medarbejderne tilbydes en eller anden form for mad- og drikkefordel på arbejdspladsen i dag. Resultaterne viser, at arbejdsstyrken er op til 20% mere engageret, hvis de får stillet mad og drikke til rådighed på arbejdspladsen.invester-i-personalegoder

Betydningen af ​​en benefits strategi

Ifølge vores resultater er de fleste HR-afdelinger bekendt med deres medarbejderes behov, men mere end halvdelen af ​​HR-lederne giver samtidigt udtryk for, at deres organisation ikke har en strategi for medarbejderfordelene. På trods er dette, er fordelene ved at have en strategi tydelige. Mere end 70% af undersøgelsens bedste arbejdsgivere siger, at de har en benefits strategi. Ikke alene kan en strategi forhindre stigning i omkostninger og forskydning af medarbejderfordele, men data fortæller os nu, at det er afgørende for et bredere employer brand og kan hjælpe med at lukke kløften mellem arbejdsgiver og medarbejder.

Medarbejderlykke skal betragtes lige så vigtig som kundetilfredshed. Glade medarbejdere er mere tilbøjelige til at være loyale brandambassadører, og de er også mere engagerede og effektive. Velvære, arbejdstid, mad og drikkevarer er fremtidens største fordele, når nye generationer kommer ud på arbejdsmarkedet. En velimplementeret strategi for medarbejderfordele resulterer ikke kun i en glad arbejdsstyrke men også i en produktiv og omkostningseffektiv strategi - og det er noget, du ikke har råd til at overse.


Download vores Employee Happiness Index 2019 for at finde svar på spørgsmål som:

Hvor tilfreds er dagens arbejdsstyrke?
Hvilken strategisk retning tager HR-ledere?
Intranet eller portal? Sådan kommunikerer du dit tilbud.

EMPLOYEE HAPPINESS INDEX