Hvad vil dine medarbejdere egentlig have?

Sidst opdateret: 2022-08-304 min læsetid

At bede en medarbejder om at svare på hvad de har behov for, er lidt det samme som at bede dem om at svare på hvad meningen med livet er – det kan virke stort set umuligt.

Selvom svaret selvfølgelig varierer fra person-til-person og generation-til-generation, så kan vi godt blive enige om at alle medarbejdere vil ses og høres. Alle medarbejdere vil gerne føle sig værdsat og vide at de betyder noget for virksomheden.

Vigtigst af alt – alle medarbejder vil gerne føle sig engagerede i det arbejde de laver.

At være engageret i sit arbejde

Employee engagement har været et populært emne til diskussion på arbejdspladser over hele verden siden 2000’erne. I dag er det nærmest helt umuligt at tale om HR, ansættelse, kultur og tilfredshed på arbejdspladsen uden at tale om employee engagement.

Hvorfor er employee engagement så altafgørende? Det et enkelt – medarbejdere som er engagerede i deres arbejde, er mere produktive og mere motiverede, samt mere tilbøjelige til at blive hos deres arbejdsgiver.

Det handler ikke bare om penge

Okay, lad os være ærlige – kompensation har stor betydning. Hvilke medarbejdere vil ikke have kompensation for deres anstrengelser? Selvom penge alene ikke kan gøre os lykkelige, så kan det give os en følelse af tryghed, komfort og mulighed til at gøre alle de andre ting i livet som gør os lykkelige.

Når det kommer til kompensation, bidrager løn dog kun til en del af det samlede billede. De medarbejdere som kun kigger på deres løn i stedet for deres samlede kompensation, er faktisk mere tilbøjelige til at gå glip af mange af de fordele som de tilbydes, og dermed en betydelige del af deres samlede pakke.

person-der-tjekker-sin-tablet-i-metro

Magten ved selv at vælge

På arbejdspladser over hele verden ser vi et flertal af generationer arbejdende side om side. Hvordan tilpasser arbejdsgiveren de personalegoder de tilbyder til at passe til og nå behovene for alle generationer og individer? Det kan arbejdsgiveren gøre ved at tilbyde fleksibilitet. Når alt kommer til alt, ønsker alle medarbejdere fleksibilitet.

Fleksibilitet kan tage form på mange forskellige måder. Det kan f.eks. være at du som arbejdsgiver tilbyder dine medarbejdere mobilitet – som f.eks. en cykel eller et rejsekort, som virksomheden giver tilskud til. Eller måske tilbyder du dine medarbejdere at vælge deres egen firmatelefon eller at opgradere deres nuværende telefon til en nyere model, og at du så dækker det udestående beløb.

Lige gyldig hvilken fleksibilitet du tilbyder, så sikre du deres tilfredshed ved at give dine medarbejdere mulighed for at vælge blandt et udvalg af bruttolønsgoder, der dækker deres behov.

Støt hele personen

Selvom det er vigtigt for os at være engagerede i vores arbejde, så er det også vigtigt at have tid til andre aktiviteter uden for arbejdet for at give os mere energi og føle os ”fuldkomne”. Igen – alle medarbejdere vil gerne føle sig set og især set som en ”komplet” person, og ikke bare endnu en medarbejder.

Udover at tilbyde medarbejderfordele som støtter balancen mellem arbejde og privatliv, og give dine medarbejdere mulighed for at tilpasse deres tidsplaner, så er muligheden for at arbejde hjemme fra når de har brug for det også med til at støtte dem som komplette personer. Flextid er oftest set som et af de mest værdsatte medarbejderfordele på universalt plan.

Vil du lære mere om fordelen ved at tilbyde fleksibilitet når det kommer til medarbejderfordele? Download vores whitepaper, Freedom of Choice: Hvorfor tilpasning er afgørende for personalegoder.

DOWNLOAD WHITEPAPER