Benify startede i 2004 med tre venner i Sverige: Åke Lundén, Markus Kullendorff og Andreas Nyberg. I dag er Benify en uafhængig og fleksibel global HR-teknologivirksomhed, som tilbyder markedets førende globale fordele og samlede belønningsplatform. Benify har mere end 1.500 kunder og over 2 millioner brugere over hele verden.
Når det kommer til at finde den rigtige leverandør af din platform til medarbejderfordele, er du naturligvis på udkig efter en løsning, som kan hjælpe dig med at administrere dine medarbejderfordele og skabe selvbetjening til dine medarbejdere gennem en længere periode. Når det kommer til stykket, er det jo ikke nødvendigt at udskifte sin software eller hardware hvert eneste år.
Med Benifys SaaS-platform (software as a solution) er der ingen risiko for, at produkter udløber, og der er heller ikke behov for at opgradere til en helt ny platform efter et par år. Alle softwareopdateringer udføres automatisk uden behov for at udskifte udstyr, når udbyderen beslutter at opdatere deres produkt.
I dette indlæg taler vi med Andreas Nyberg, Chief Engineer & Co-Founder, om de tekniske aspekter af Benify's platform, og om hvad der gør Benify's platform så unik.
Hvad var nogle af de centrale udfordringer, du stødte på, da du udviklede Benify-platformen, og hvordan overvandt du dem?
En afgørende udfordring var vores single codebase. At skabe en single codebase for alle kunder, alle lande og alle leverandører, og samtidigt finde en model, hvor vi kunne skabe individuelle afgiftsmodeller for hvert land på en standardiseret måde, var en stor udfordring.
En anden udfordring var, at begrebet ”SaaS” ikke eksisterede tilbage i 2004! De fleste store virksomheder ville have deres tech-installationer på stedet, men det kan ikke lade sig gøre i vores forretningsmodel. Jeg havde brug for at forsikre og overbevise alle virksomhederne om, at der ikke var nogle sikkerhedsproblemer ved at have en enkelt installation eller ved at have alle kunde- og leverandøroplysninger i en cloud-baseret løsning.
Hvad er efter din mening de funktioner, som er vigtigst for at Benify skiller sig ud fra andre HR medarbejderfordels-platforme?
Ud over vores velfungerende single codebase, har vi virkelig god kontrol over vores system. Vi foretager løbende opdateringer i stedet for at sige: "Rør ikke ved systemet, det fungerer som det er!"
Vi har et enkelt system, hvor alt er integreret - integrationsmotoren, konfigurationsmotoren osv. Med Benify behøver du ikke at konfigurere alting hundrede forskellige steder. Du konfigurerer blot ét sted, og så læses alt fra denne konfiguration, hvilket gør det lettere at opretholde stabiliteten og kvaliteten af det, vi leverer.
Som hjernen bag Benify-platformen – hvordan kom ideen om at skabe en platform til styring af medarbejderfordele til i 2004?
Først og fremmest skal jeg give æren til Åke (Lundén). Frøet til ideen blev plantet af Åke. Åke arbejdede som administrerende direktør for en lille virksomhed og ringede til sin revisor og sagde, at han ønskede et system, der kunne styre medarbejdernes sundheds- og wellnessbidrag (friskvårdsbidrag), forsikringer osv., fordi medarbejderne ønskede det. Revisoren sagde, at et sådant system ikke eksisterede. Det var der vi, de tre stiftende partnere, begyndte at diskutere ideen om at skabe et sådant system, fordi vi vidste, at andre virksomheder også havde brug for sådan en løsning.
Helt fra starten af ønskede jeg at opbygge et fuldstændigt selvbetjent, selvstyret system, som Åke kunne sælge, Markus kunne udfylde med leverandører, og jeg ville bygge på.
Det var vigtigt for os alle, at kunden og leverandøren kunne vedligeholde alt selv. Alt, hvad en kunde ønsker at gøre, skal de være i stand til at gøre.
Hvilke principper arbejder du og dine udviklingskollegaer efter?
Vi har det, jeg kalder vores ti bud, som er:
- Forvent altid det uventede
- Fokuser!
- Det er OK at lave fejl, så længe du tager ansvar for dem
- Hvis jeg siger det, gør jeg det. Tomme ord hører ikke til her
- Du skal være stolt af alt, hvad du efterlader
- Fix årsagen, ikke symptomet
- Din tid er værdifuld, det samme gælder dine kollegers
- Tænk altid på effektivitet. Kan vi automatisere det? Gør det!
- Gør det godt eller lad helt være
- Fejr hver sejr!
Udviklingsteamet er hovedsageligt fire autonome teams, og hver udvikler har et stort ansvar. Det modsatte af dette ville f.eks. være at have 200 udviklere og 50 mennesker, der arbejder med krav og derefter have en enorm testafdeling. Der gives meget ansvar til den enkelte udvikler, ikke kun for at kode, men også for at sætte spørgsmålstegn ved kravene og forstå den fulde effekt af, hvad de laver.
Hvorfor tror du, at en enkelt kodebase er den rigtige måde for Benify?
Jeg vil sige, at det er den rigtige måde for enhver virksomhed, hvis de kan opnå det. Jeg har altid tænkt sådan her - hvis du kan have en enkelt kodebase ved konfiguration og gøre den tilpasningsdygtig, så den forstår forskellige brugersager, så er det meget lettere at vedligeholde.
En single codebase giver dig mulighed for at lancere opdateringer regelmæssigt, hvilket er fantastisk, fordi du nemt kan implementere ny funktionalitet og nemt implementere rettelser samt opretholde kvaliteten af koden, da du ikke har tusindvis forskellige varianter pr. kunde.
Hvordan laver du en regressionstest, når du vil teste ny kode? Enkelt kodebase giver dig mulighed for at skubbe koden ud til forskellige kunder, da du ikke behøver at udstede mange forskellige varianter; du har kun en enkelt variant at frigive.
Hvorfor udviklede du Benifys integrerede data mapping tool?
Vi udviklede det, fordi det er så meget bedre at have konfigurationen et sted. Da vi først begyndte at arbejde med større kunder, indså vi, at hvis vi gav dem en API-specifikation, ville det tage et år eller to for kunden at starte op med det. Så i stedet bad vi kunden om at levere deres data til os i et struktureret format, så vi kunne starte kunden op hurtigere, og det samtidig ikke ville være en barriere for dem økonomisk. Vi opkræver aldrig andre omkostninger end licensomkostningerne, og dette tvang os virkelig til at oprette solide funktioner til data mapping, så vi hurtigt kunne starte kunderne op.
Hvis halvdelen af vores virksomhed arbejdede som client consultants, ville dette sandsynligvis ikke være sket, da vores drive så ville være helt anderledes. Hvis vi havde sagt: "Vi kan tjene flere penge på dette ved at opkræve yderligere 50.000 euro!", så ville det have været til vores fordel, at lancering af kunder tog lang tid. Så, ved ikke at opkræve gebyr for konsulent- og data mapping, er vi tvunget til at være ekstra effektive og fleksible.
Inden smartphone-markedet blev, hvad det er i dag, havde Benify allerede besluttet at bygge en app. Hvad var årsagerne til dette?
Vi kunne se det komme - det er så simpelt som det. Og vi havde ret; vi kan se, at login-priserne til Benify-platformen på mobile enheder er meget højere end desktop nu.
Benify udløser over 900+ udgivelser om året, mens mange andre virksomheder går til en 'big bang' årlig udgivelse. Hvorfor valgte du denne rute?
Det fungerer usædvanligt godt med fleksibel tænkning. Med fleksibel tænkning vil du gerne lave små trinvise udgivelser og få feedback fra den anden part, så du nemt kan foretage justeringer og rettelser til alt, hvad der ikke er 100% undervejs.
Når du laver en ’big bang’ udgivelse, har du mange krav; du har ingeniører og andre mennesker, der prøver at gætte, hvad den anden part ønsker, men det er aldrig sandt. Så det er altid bedre at lave mindre udgivelser, så du kan justere det for at finde den rigtige løsning.
Er der en ting ved Benify-platformen, som du er særligt stolt af?
For alle, der arbejder inden for teknologi, vil jeg sige, at user expressions og fragmenter er utroligt effektive til at opbygge generiske ting og vedligeholde det.
Mit endelige svar er: Med vores fleksibilitet kan vi komme ind i ethvert land i verden og levere enhver form for medarbejderfordele over hele kloden. Vi kan starte i nye lande uden en eneste ændring af koden i kodebasen.
Opdag selv, hvorfor Benify blev udnævnt til Global HR Solution Provider of the Year og har modtaget en GOLD Stevie® Award i 2020.