Fem måder at bruge bonusser og incitamenter på i krisetider

Sidst opdateret: 2022-11-236 min læsetid

Abonner på vores blog

Inflationen har nået skyhøje niveauer over hele verden, og flere prognoser peger på, at tallene vil toppe i slutningen af året. Dette kan være gode nyheder for nogle, mens det for andre kan virke langt væk. Nogle forudsigelser spår, at tallet vil lande over de estimerede 10 %, og at det især vil ramme de fattigste husholdninger hårdt. Det britiske Institute for Fiscal Studies mener, at inflationsraten vil ramme 14 % i Storbritannien. Finanseksperter i USA peger på, at tallet der vil holde sig i nærheden af 9 %. Og her hos os melder Danmarks Statistik, at inflationen i Danmark steg til 11,1 % i september 2022 – sammenlignet med 9,9 % i august 2022. Inflationen for september 2022 er højere i Danmark end gennemsnittet for de 27 EU-lande, hvilket er første gang siden december 2020.

Med inflationen stiger alle former for leveomkostninger, og det har langt de fleste allerede mærket effekten af. Afdrag på realkreditlån er steget, fødevarerne er steget, prisen på el er langt over det normale, og så er der selvfølgelig også priserne på brændstof, der synes at være stukket helt af. Når der er finanskrise og økonomisk ustabilitet kan virksomheder hjælpe deres medarbejdere med at reducere deres udgifter på forskellige måder. Det kan blandt andet ske via særlige personalegoder eller økonomiske bonusser, men hvad er de bedste og mest almindelige tilbud?Her giver vi fem tips til nogle af de medarbejderfordele, som virksomheder tilbyder i dag.

  1. Bonus ved jobstart eller onboarding. Når der er mangel på medarbejdere, vil de stillinger, der varetages af specialister altid være sværere at udfylde, men nogle virksomheder mener, at de har fundet løsningen til at tiltrække og fastholde medarbejdere – nemlig en bonus ved ansættelse. Forbes har rapporteret, at nogle amerikanske virksomheder tilbyder helt op til $100.000 i bonusser til nyansatte. Selvom det formentlig er et ekstremt tilfælde, fortsætter artiklen også med at sige, at denne praksis bliver mere og mere almindelig. Og selvom niveauet af bonusser svinger fra virksomhed til virksomhed, ser det ud til, at det er en taktik, der kan bruges til at tackle både masseopsigelser og stigende leveomkostninger.

  2. 13 måneders løn. Denne her kan lyde simpel, men det afhænger af, hvor medarbejderen er i verden og hvilken virksomhed, medarbejderen arbejder for. I nogle lande, især i Sydamerika, er en 13. månedsløn obligatorisk, hvor i mod sådan en slags bonus er uhørt her hos os og i lande som f.eks. Storbritannien. Typisk udbetales den 13. månedsløn i december for at give medarbejderne lidt ekstra til julegaveindkøbene, men det er ikke altid tilfældet. Nogle lande vælger i stedet at udbetale bonussen i mindre rater over et par måneder eller over et helt år, så der er som sådan ikke nogen faste rammer for, hvordan den 13. månedsløn skal udbetales. Den primære fordel ved denne type bonus er, at den – når den udbetales i december – falder på et lunt og tørt sted og kan bruges til julegaver, mad og diverse indkøb.

    Financial_Wellness_2-1
  3. Overskudsdeling. Overskudsdeling er ikke et nyt incitament, men måske er det alligevel en gulerod, som nogle virksomheder overser? Ordningen kan være baseret på medarbejderaktier eller en anden form for fast fordelingsnøgle, og som navnet indikerer, fungerer det sådan, at jo bedre det går for virksomheden, desto flere penge modtager medarbejderne i bonus. Hvis ordningen er baseret på medarbejderaktier, gives aktierne typisk til medarbejderne som en gave. Fordelene ved denne type bonus er, at medarbejderne bliver mere produktive og arbejder mere dedikeret for, at det skal gå godt – samtidig med at de selvfølgelig tjener lidt mere, end de ellers ville have gjort. Denne slags ordninger kan være komplicerede i forhold til skat og administration, så tjek altid op på de gældende danske regler på skat.dk – der kan også være inspiration at hente hos det britiske advokatfirma Harper James. Og hvis du vil læse mere om, hvordan de f.eks. griber det an i det kinesiske elektronikfirma Huawei, kan du læse mere her.

  4. Sundhed & velvære / arrangementer. Mange virksomheder tilbyder i dag rabataftaler på fitness eller gratis fitnessmedlemskaber til deres ansatte. Nogle har måske et internt fitnesscenter, som folk kan bruge, lige når de vil. Hvis de ikke allerede tilbyder denne slags, kan det også være en god ide at byde ind med arrangementer som sjove orienteringsløb eller en gang venskabelig rundbold efter arbejde. Et årligt medlemskab af et fitnesscenter er ikke billigt. Så derfor vil det også være en fordel for alle typer virksomheder at tilbyde et sådant til deres medarbejdere.

    Financial_Wellness_1-1
  5. Forsikring og pension. Arbejdsselskabet Glassdoor rapporterer, at "57 % af jobkandidater svarer, at medarbejderfordele og frynsegoder er blandt deres vigtigste overvejelser, før de accepterer et job". I USA er det – måske ikke så overraskende – særligt sundhedsforsikringer og pensionsordninger, der bliver vægtet højest, når medarbejdere skal angive deres tilfredshed med en lønpakke. Forsikringer og pensioner fungerer heldigvis på en noget anderledes måde her i Danmark, hvor langt de fleste private virksomheder som en selvfølge tilbyder både pensionsordning, livs- og sundhedsforsikringer og lignende.

Selvom de fleste medarbejdere ved, hvordan reglerne er på det danske marked, er det altid en god ide at nævne dem igen. Særligt overfor nye medarbejdere, der måske stifter bekendtskab med arbejdsmarkedet for første gang. Men også overfor de faste medarbejdere, der måske har glemt, hvor meget virksomheden samlet set investerer i dem?


Dette – og meget andet – kan løses via Benifys HR-platform, hvor alle medarbejdere nemt kan logge på deres profil og altid få et fuldt overblik over deres samlede lønpakke.

GIV MIG E-BOGEN