Medarbejderkommunikation: Udfordringer ved at have en bred arbejdsstyrke

Sidst opdateret: 2022-08-308 min læsetid

Med 26.000 ansatte er Ambea de førende leverandører af pleje i Norden. Ambea-gruppen tilbyder overnatning, støtte, træning og personale inden for sundheds- og socialpleje.

Som for mange andre virksomheder med en bred arbejdsstyrke, har det været en udfordring for Ambea at kunne nå hele deres arbejdsstyrke og få alle medarbejdere til at føle sig som en del af det samme team, indtil de fandt de rigtige værktøjer til jobbet.

Filip Carlsson er projektleder i Ambeas kommunikations- og marketingafdeling. I sin rolle samarbejder han meget med HR-teamet omkring arbejdsgiver branding og kommunikation for at skabe den bedst mulige oplevelse for medarbejderne hos Ambea.

Foruden intranettet bruger Filip og hans kolleger det kommunikationsværktøj, der er integreret i Ambea For Me - Ambeas tilpassede medarbejderportal fra Benify. Værktøjet gør det muligt at sende information via e-mail, portal-beskeder i hver medarbejders personlige portal og push-notifikationer til hver enkelt medarbejders smartphone.

Nedenfor taler Filip Carlsson om, hvordan Ambea bruger intranettet og Benifys platform som kanaler, der komplementerer hinanden i at sikre, at ingen medarbejdere går glip af vigtig information.Filip-Carlsson-Ambea-DK

Effektiv intern kommunikation - Vigtigheden af ​​at bruge flere kanaler

"For os hos Ambea betyder effektiv kommunikation,
at alle medarbejdere, uanset uddannelsesmæssig baggrund, hvor i landet de bor eller hvilken del af organisationen, de arbejder i, skal have adgang til ajourførte oplysninger om, hvad der sker i virksomheder. "

"Intranettet er den primære kilde til intern kommunikation hos Ambea. Imidlertid er mange af virksomhedens medarbejdere ikke placeret foran en computer hver dag og har heller ingen arbejdstelefon eller arbejdsmail," forklarer Filip Carlsson:

"Vi har brug for flere kommunikationskanaler end intranettet, fordi ikke alle kan få adgang til indholdet der. Fordelen med Benifys kommunikationsværktøj er, at vi kan nå vores medarbejdere via deres egne mobiltelefoner, på en platform som de er vant til at bruge til at se deres lønsedler og bestille medarbejderfordele."

"Ambeas strategi for intern kommunikation betyder, at intranettet og Benifys kommunikationsredskaber komplementerer hinanden," siger Filip Carlsson:

"Målet med intranettet er, at folk skal være i stand til at finde alt, hvad de leder efter. Vi offentliggør opdateringer om processer og vejledende dokumenter samt information fra leverandører, operationelle oplysninger og meget mere. Det er måske ikke den mest sjove information eller indhold, selvom det er vigtigt, at det eksisterer, men samtidig risikerer andre typer indhold at gå tabt i blandingen. Med Ambea For Me kan vi vælge ting, som vi vil sikre os får opmærksomhed, så det kan hjælpe med at opbygge kultur og skabe en følelse af stolthed. Den type indhold kan blive der i en længere periode."

En ekstra kommunikationsindsats

Som for så mange andre virksomheder, skabte Coronavirus-udbruddet i 2020 også for Ambea, et endnu større fokus på kommunikation. Især inden for ældrepleje har virksomhedens ansatte et endnu større ansvar på at beskytte sårbare grupper nu.

"Situationen med corona-virussen har gjort det endnu mere vigtigt, at vi virkelig samler alle vores medarbejdere, så alle føler at de er informeret og ved, hvad der foregår. På intranettet har vi oprettet en masse information om virusudbruddet, som vi opdaterer dagligt. Samtidig bruger vi Benifys værktøj til at nå ud med en mere simpel besked. Det er nemt at placere korte film i Ambea For Me, for eksempel om vigtigheden af ​​at vaske dine hænder ordentligt. Naturligvis vidste vores medarbejdere godt at det var vigtigt før, men det er altid godt at minde folk om det ”siger Filip Carlsson.

Kommunikationen handler dog ikke kun om rutiner og beskyttelsesforanstaltninger:

"For nylig offentliggjorde vi en video i Ambea For Me, hvor naboer til en af ​​vores ældre beboere anerkender vores medarbejdere. Vi har også en daglig aktivitet for mennesker med kognitivt handicap, hvor de fremstiller visirer til medicinsk behandling. Dette er gode eksempler på hvad vi ønsker at fremhæve internt for at skabe en følelse af stolthed og fællesskab."Benify_portal_Ambea-DK

Videohilsener fra en mere personlig ledelse

"Ledelse er også blevet mere kritisk i den her tid præget af usikkerhed. Ved hjælp af Benifys kommunikationsredskab kan Ambeas administrerende direktør nå ud til alle de ansatte på en mere personlig måde," siger Filip Carlsson:

"Det vigtigste nye kommunikationstiltag er faktisk den ugentlige videohilsen fra vores administrerende direktør, Fredrik Gren. Vi lægger den på intranettet og Ambea For Me og sender den ud som en push-meldelse til medarbejderes smartphones."

"I videoerne giver Fredrik et resume af ugen, forklarer, hvordan situationen har været og hvad der vil ske i fremtiden. Han lægger altid vægt på det store arbejde, der udføres i de forskellige forretningsområder, som er særligt værdsat og vigtig for vores medarbejdere. Det er som en personlig besked til vores ansatte. Formålet er at få hver medarbejder til at føle sig bemærket og set, men det er også en mulighed for at få svar på spørgsmål omkring tilgængelighed af beskyttelsesudstyr."

At kende din målgruppe er afgørende

"Effektiv kommunikation handler om at nå ud med den rigtige besked til den rigtige person gennem den rigtige kanal. For at få succes med dette mht. intern kommunikation er det vigtigt, at du kender virksomheden og dens medarbejdere godt," forklarer Filip Carlsson.

"Som kommunikator eller HR-specialist sidder du muligvis på hovedkontoret, hvor mange mennesker har en masse forskellige funktioner og roller, og det er meget langt fra kerneforretningen, som i vores tilfælde er pleje. Hvis vi skal kunne formidle en værdi med vores vision som arbejdsgiver når vi taler med medarbejderne, så skal vi naturligvis kende deres forhold og deres hverdag samt forstå hvilke værdier de har brug for og værdsætter. "glad-person-med-mobiltelefon-DK

Så hvad er den bedste måde at lære din målgruppe at kende? Filip Carlsson siger, at det uden tvivl er gennem personlige møder:

"Hos Ambea er vi meget involverede i de interne aktiviteter i virksomheden. Jeg tror, ​​at det at have tid til at sætte sig ned med både ansatte, plejere og dem omkring dem for at få deres perspektiv og tage del i deres miljø, er det som er mest givende. Dette giver os ofte flere forskellige historier og flere vinkler, end vi måske oprindeligt havde tænkt på. "

”Vores medarbejdere er stolte af deres arbejde, og de har alle en historie at fortælle. Det er dejligt at være i stand til at anerkende og dele deres historier som positive eksempler, der kan inspirere andre. Men der er flere måder at få input fra forskellige dele af virksomheden. Hos Ambea gennemfører vi en medarbejderundersøgelse hver sjette uge for at måle, hvordan det går. Det giver også en mulighed for at stille spørgsmål og lære hvad medarbejderne sætter pris på i deres arbejde, og hvad de vil have mere af, ”konkluderer Filip.

Lær mere om Ambea, og hvordan de når ud til og engagerer deres arbejdsstyrke ved at downloade Ambea client casen.


For flere tips til at skabe en effektiv intern kommunikation, download vores whitepaper; En arbejdsgiver guide til effektiv kommunikation.

MEDARBEJDER KOMMUNIKATION WHITEPAPER