5 måder til at beskytte dit mentale helbred i tider med usikkerhed

20.04.21

COVID-19 pandemien har sat hele verden i position, hvor intet er sikkert. Som et resultat af dette føler mange mennesker sig hjælpeløse, stressede og angst over hvad der sker, hvilket kan have en negativ virkning på vores mentale helbred og overordnede velvære.


I krisetider er det vigtigt at holde humøret højt og pleje vores mentale helbred. Herunder har vi samlet fem enkle tips til, hvordan du kan pleje dit mentale helbred under corona-virussen.

1. Prøve at minimere hvor meget du læser og lytter til nyheder

At holde sig orienteret om udviklingen er vigtig, men for mange af os kan det at se eller læse nyhederne skabe mere angst og bekymring end nødvendigt. I krisetider spreder rygter og spekulation sig hurtigt med mange nyhedssteder, især af worst case-scenarier, som kun forværrer folks bekymringer.

The World Health Organization (WHO) anbefaler følgende:

"Minimer hvor meget du ser, læser eller lytter til nyheder om COVID-19, der får dig til at føle dig ængstelig eller bekymret; søg kun information fra pålidelige kilder og hovedsagelig kun, så du kan tage praktiske forbehold for at ændre eller forbedre dine forhold og beskytte dig selv og dine kære. Søg nyhedsopdateringer på bestemte tidspunkter i løbet af dagen, en eller to gange. Den pludselige og næsten konstante strøm af nyhedsrapporter om et udbrud kan få enhver til at føle sig bekymret. Skaf sande fakta; lyt ikke til rygter og forkert information."

Ingen ved nøjagtigt, hvordan de næste par måneder vil udvikle sig. Derfor er det vigtigt ikke at tro på alle prognoser. Hvis du bruger sociale medier, f.eks. Facebook, skal du være kritisk overfor de oplysninger, der vises i dit feed. Tænk også over hvilke oplysninger, du selv deler. For at undgå at blive overbelastet med negative nyheder og forkert information, skal du måske prøve at begrænse den tid, du bruger på sociale medier. For at undgå negative historier så prøv at finde historier, der fremhæver positive og håbefulde nyheder samt positive billeder.

happy-woman-on-bus-smartphone

2. Lav og overhold rutiner

Nu hvor så mange af os i øjeblikket arbejder hjemmefra, er det vigtigt at lave eller beholde vores daglige rutiner. Da vi er creatures-of-habit, hjælper rutiner, struktur og stabilitet os med at fokusere på de vigtige ting, vi har brug for. Dette hjælper os med at bevare produktivitet og motivationen, og med at reducere mental negativitet og stress.

For sætte en alarm til at vække dig samme tid hver dag i løbet af ugen, spise en sund morgenmad, træne derhjemme og sørge for at tage mindst 30 minutters pause til frokost hver dag. Rutiner hjælper os med at tilpasse os forandringer, hjælper os med at skabe sunde vaner og hjælper med at reducere stress.

Søvn er altafgørende. Prøv at gå i seng samme tid hver aften og slap lidt af inden da ved at læse en bog i 30 minutter. Søvnmangel kan have stor effekt på vores psykologiske og mentale velvære samt vores immunforsvar. Læs mere om hvorfor søvn er så vigtigt i vores post, The Need for Sleep.

Mens de fleste af os praktiserer social afstand og tilbringer mere tid indenfor end vi er vant til eller gerne vil, kan du bruge denne "stilletid" til at starte et kreativt projekt.

Er der noget, du altid har ønsket at gøre, men aldrig haft tid til? Måske har du ønsket at lære at spille et instrument, starte en blog, male, bage dit eget brød, prøve en ny opskrift eller lære et nyt sprog. Brug din tid med omhu og gør noget kreativt i denne tid.

4. Hold dig sund og rask

Fysisk aktivitet hjælper os med at opbygge vores immunforsvar og producere endorfiner – vores hjernes feel-good neurotransmitter - hvilket hjælper med at reducere kroppens stresshormoner.

HelpGuide deler følgende: Regelmæssig træning kan have en meget positiv indflydelse på depression, angst, ADHD og meget mere. Det lindrer også stress, forbedrer hukommelsen, hjælper dig med at sove bedre og øger dit humør generelt.

Mange fitnesscentre tilbyder i øjeblikket live-træningskurser online til deres medlemmer. Uanset om du er medlem af et motionscenter, må du sørge for, at du træner regelmæssigt derhjemme eller går en lang tur hver dag.

sneakers-walk-outside

5. Hold forbindelsen

Adskillige undersøgelser har konkluderet, at en af ​​de faktorer, som har størst effekt på vores lykke, er vores sociale forbindelser inklusiv vores kolleger på arbejdet.

Som vi skriver i bloggen, Vigtigheden af at være social hver for sig i en tid med social isolering, er det er afgørende for vores velbefindende, at opretholde en følelse af social forbindelse. Især nu hvor de fleste af os i øjeblikket praktiserer social distancering.

Kontakt regelmæssigt dine venner og kolleger. Send e-mails og beskeder med positivitet og motivation til dine kolleger, ligesom medarbejderne i Derby Cycle i Tyskland gør. Udover daglige og ugentlige online teammøder, kan du prøve at arrangere kaffepauser om morgenen eller om eftermiddagen med kollegaer online, arrangére ​​after-work fredagsdrinks online eller teamaktiviteter såsom quizzer eller andre spil online.

For flere tips om vigtigheden af effektiv ​​kommunikation, download vores whitepaper, En arbejdsgiver guide til effektiv kommunikation.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Abonner på vores blog