Som forbrugere vil alle gerne ses som individer. Derfor forventer vi tjenester og produkter, der passer til vores behov og interesser.
En undersøgelse foretaget af Cloud IQ viser, at 69 % af forbrugere ønsker en individualiseret oplevelse. Faktisk forventer to tredjedele det. Det er dog kun 40 % brands, der tilbyder det.
Men hvad er forskellen på personalisering og individualisering?
Som The Future of Commerce forklarer, opdeler personalisering brugere og forbrugere i forskellige grupper, og leverer kommunikation, tjenester eller produkter, der passer til hver gruppes profil i løbet af flere personaliserede kontaktpunkter.
Med individualisering tages personalisering endnu længere. Individualisering handler om at se hver person som et individ med unikke behov og præferencer, der kan være forskellige fra andre i gruppen. For at kunne tilbyde denne oplevelse skal der bruges forbrugerdata. Takket være teknologien i dag er individualisering mulig på niveauer, man kun drømte om før.
Opfylde medarbejdernes behov
Vi forventer ikke bare individualisering og personalisering i vores privatliv, men vi forventer det også i vores arbejdsliv. For eksempel bør al medarbejderkommunikation individualiseres med oplysninger, der vedrører den enkelte person. Medarbejderfordele, pensioner og forsikringer bør alle individualiseres baseret på den enkeltes unikke omstændigheder og kvalifikationer.
Selvom mange virksomheder ved, hvor vigtig individualisering er, kommer de stadig til korte med forældede fordels- og belønningsprogrammer, og arbejder med en "en-størrelse-passer-alle"-tilgang. I en nylig undersøgelse af mere end 58.000 medarbejdere i Europa, blev deltagere spurgt, hvad ville gøre dem mere tilfredse med deres medarbejderfordele. 48 % af de adspurgte i Sverige, 40 % i Frankrig, 36 % i Storbritannien, 32 % i Tyskland, 32 % i Danmark og 29 % i Holland sagde, at de ønskede mere individuelt skræddersyede fordele.
Deloittes Global Human Capital Trend-rapport afslører, at når virksomheder blev spurgt, hvad deres største udfordring er, når det kommer til at ændre deres belønningsstrategi, sagde 23 %, at det skyldtes, at de ikke forstod, hvad der er vigtigt for medarbejdere. Hvis der nogensinde var en grund til, at arbejdsgivere skulle bruge data, er det denne.
Hvordan HR Tech kan skabe individualisering
Herunder ser vi på tre måder teknologi kan understøtte individualisering og tilpasning af medarbejderfordele:
1. Platforme til medarbejderfordele
Fordelsadministrering, og især individualisering af fordele, ville være umuligt i dag uden SaaS-platforme. I dag hjælper platforme til medarbejderfordele virksomheder med at reducere fordelsadministrering, automatisere processer og sikre bedre datastyring og administrering af fordele og belønningsomkostninger. De gør det også muligt for virksomheder at skræddersy deres fordelstilbud til hver enkelt person.
Når medarbejdere logger på deres fordelsplatform, får de en unik brugeroplevelse, hvor alt, hvad en medarbejder ser, er blevet tilpasset baseret på vedkommendes behov. Personer kan f.eks. se deres lønsedler og samlede kompensation, læse kommunikationer, der er målrettet dem, og se de fordele, de er berettiget til. Medarbejdere kan vælge de fordele, de ønsker at deltage i, og tilmelde sig direkte gennem platformen.
2. Fleksibelt fordelsbudget eller fleksibel fordelsydelse
Ved brug af en fordelsplatform vælger mange arbejdsgivere at give deres medarbejdere et fleksibelt fordelsbudget eller en fleksibel fordelsydelse. Med denne type model får medarbejdere et bestemt beløb af deres arbejdsgiver, som de kan bruge, som de ønsker, baseret på deres egne behov og omstændigheder.
Den globale, videnskabsstyrede biofarmaceutiske virksomhed AstraZeneca investerede i en platform til medarbejderfordele for at hjælpe dem med at administrere og personalisere deres medarbejderfordele. Ulf Holmgren, regional fordelschef hos AstraZeneca, fortæller: "Gennem platformen kan medarbejdere vælge, hvad de kan lide. De kan f.eks. købe flere feriedage, investere i deres pension eller trække pengene ud med deres næste løn."
3. Fleksible budgetplaner
Ligesom modellen herover lader en fleksibel fordelsplan medarbejdere vælge fra en række fordele, der er forvalgt af deres arbejdsgiver, for at sammensætte deres egen fordelspakke
Visse virksomheder vælger at give medarbejdere mulighed for at vælge deres foretrukne udbyder af sundhedspleje eller børnepasning, mens andre virksomheder vælger at give medarbejdere mulighed for at vælge, hvilken forsikring, de har brug for. Uanset hvad det måtte være, er mulighederne tilpasset den enkelte person, og igen baseret på den enkeltes kvalifikationskriterier og omstændigheder.
Medarbejdere kan ganske enkelt logge på deres fordelsplatform og gennemse en række fordele, der er blevet skræddersyet til dem baseret på deres kvalifikationer. Brugere kan tilmelde sig nye fordele med få klik.
Individualiseringen af medarbejderfordele er bare ét element, der bidrager til den fulde employee experience. For at lære mere om employee experience, og hvordan teknologi spiller en afgørende rolle, kan du downloade vores gratis e-bog.