Top 5 tips til kommunikation med medarbejdere som arbejder hjemmefra

20.03.25

Efter anbefaling fra myndighederne og i lyset af det nylige coronavirus udbrud, har mange virksomheder været nødt til at give deres ansatte mulighed for at arbejde hjemmefra.

Mens mange medarbejdere er vant til at arbejde hjemmefra, er det for andre en ny oplevelse og en, der kræver tilvænning. Hvis du er en af de arbejdsgivere der har tilladt dine medarbejdere at arbejde hjemmefra, hvordan opretholder du så den effektive kommunikation og holdånd?

Neden for giver vi dig tips til, hvordan du kan kommunikere med din eksterne arbejdsstyrke, skabe enhed og bevare produktiviteten.

1. De rigtige redskaber til jobbet

Vigtigst af alt er det, at du sikrer dig, at dine medarbejdere har de redskaber, de har brug for at kunne klare deres job hjemmefra. Sørg for at de har deres arbejdscomputer, mobiltelefon, muligvis en ekstra skærm, men også adgang til dokumenter. Lav en opgørelse for at sikre dig, at dit team har alt, hvad de har brug for at arbejder derhjemme i en længere periode. Hvis ikke de har det, så find en måde at koordinere afhentningstidspunkter på arbejderpladsen eller send det med en kurere.

2. Opsæt chatkanaler

Hvis du ikke allerede har gjort det, så opsæt online chatforummer. Det kan for eksempel være Skype, Microsoft Teams og Slack. Chatkanalerne og forummer skaber muligheder for samarbejde, hvor medarbejderne kan dele ideer med hinanden i ”real-tid”. Det bedste er at disse kommunikationsplatforme kan hentes og bruges gratis.

3. Start dagen sammen

Hvis du har mulighed for det, så start hver dag med et kort videomøde, hvor hele holdet deler, hvad han eller hun arbejder med den dag. Dette hjælper med at holde holdånden oppe. Hvis du har et meget stort team, kan det være en ide at oprette mindre grupper og eventuelt en ”buddy-ordning”. Med sidstnævnte kan medarbejdere tjekke ind med deres buddy hver dag.

Uanset om du arrangerer et videomøde eller laver en buddy-ordning, så vil det at starte dagen sammen, give en mulighed for at forblive motiveret og diskutere udfordringer med hinanden. For nogle vil dette allerede være naturligt, men for andre er det måske ikke, og derfor er det vigtigt at oprette en struktur for kommunikationen.laptop-smillende-kvinde-arbejder-hjemmefra

4. Planlæg ugentlige check-ins

Planlæg et ugentligt check-in med de forskellige teams og med individuelle medarbejdere for at se, hvordan det går. Hvad har de i vente for denne dag og resten af ugen? Hvad gik godt, og hvor er der brug for hjælp? Sørg for at bede om feedback: Hvad kan du gøre for at støtte dit team?

5. Vælg de rigtige kanaler

Som vi skriver i vores e-bog, The Power of Communication, er effektiv kommunikation med til at øge produktiviteten med op til 25%, hvor medarbejderne føler sig mere engagerede i deres arbejde og mere forbundet med deres kollegaer. Med effektiv kommunikation menes der, at vi når medarbejderne hvor de er og skaber en personlig og relevant kommunikation.

Når du kommunikerer med dine teams, er det som arbejdsgiver vigtigt at være opmærksom på forskellene mellem de forskellige generationer. Mens babyboomers for eksempel foretrækker e-mail, er chatredskaber og sociale medier en god måde at nå generation z på. Hvis du har medarbejdere, som ikke sidder ved et skrivebord, er en medarbejder app uvurderlig til hurtigt at få forbindelse til din arbejdsstyrke med vigtige oplysninger via push-notifikationer.

Vil du læse mere om effektiv kommunikation? Download vores e-bog The Power of Communication i dag.

Abonner på vores blog