I 2020 ser vi både Baby-boomers, Generation X, Millennials og Generation Z på arbejdspladsen, arbejdende side om side. Den sidste gruppe, Gen Z, er dog den af grupperne, som vil ændre mest på måden, vi interagerer på arbejdspladsen.
Spørgsmålet, som mange arbejdsgivere undrer sig over, er hvordan de kan kommunikere på en måde, der motiverer alle generationer. For at besvare dette spørgsmål skal vi først se på hver generation, og hvad der karakteriserer hver enkelt af dem:
Baby-boomers (1945-1964)
…er optimister og villige til at arbejde hårdt. Baby boomers er
veteraner på arbejdsmarkedet, som vægter stabilitet over alt andet.
Generation X (1964-1984)
…udgør størstedelen af de ansatte i dag. Med deres unge familieår bag sig, fokuserer de nu på deres karriere. De er ambitiøse og værdsætter balance mellem arbejdsliv og privatliv.
Millennials og Generation Z (1985-)
…er begge digitale indfødte, og de vægter derfor digitale enheder før noget andet. Generation Z har brug for en klar linje mellem arbejde og fritid, mens Millennials ikke kræver helt de samme grænser.
One Size Fits All. Eller gør det?
Når det kommer til personalegoder og kommunikation, passer ”one size fits all” ikke. Ved at lære at kommunikere med hver af de forskellige generationer på din arbejdsplads, kan du skabe en forbindelse til dine medarbejdere, som er mere effektiv og dermed også skaber et større engagement.
Sæt tid af til at tænke over, hvad der er en passende måde at kommunikere med hver generation på. Er det personligt, telefonisk eller via e-mail? Foretrækker modtagerne SMS, sociale medier eller andre former for kommunikation? Baby-boomers sætter for eksempel pris på traditionelle face-to-face-møder, mens Millenials foretrækker e-mail. Millennials er digitale indfødte og er specialister i SnapChat og foretrækker derfor sandsynligvis også korte beskeder.
Hvis du nu tænker, at Millenials og Gen Z har samme præferencer, tager du dog fejl. Selvom Generation Z er den første generation, som praktisk talt er født med en telefon i hånden og uden kendskab til en verden før smartphones, viser en Randstad survey, at 39% af denne generation mener, at personlig face-to-face kommunikation er mest effektiv.
StaffManagement.com forklarer, at mens Gen Z værdsætter muligheden for at øge produktiviteten samt effektiviteten ved hjælp af tekniske forbedringer, så kan medarbejdere fra yngre generationer også sagtens se værdien ved menneskelig kontakt, når det kommer til samarbejder og ledelse.
Målret dit budskab
For at kunne engagere dine medarbejdere og skabe en god employee experience er det essentielt at have en forståelse for de kommunikationspræferencer, som adskiller generationerne. Hvordan finder man så ud af, hvilke præferencer hver generation har? Hvorfor ikke bede dine medarbejdere om at udfylde et spørgeskema om hvad deres kommunikationspræferencer er? Fortrækker de tekstbeskeder, portal notifikationer, e-mails eller noget helt andet?
En anden effektiv måde til at finde ud af, hvilke præferencer dine medarbejdere har for kommunikation, er at lave A/B test ved at bruge forskellige kanaler til kommunikation og herefter måle engagementet og open-rates på hver af disse kanaler. Benify’s online-baserede medarbejderportal – som er nem at tilgå via computer eller en app på din smartphone eller tablet – opfordrer til mere engagement blandt medarbejdere ved at kommunikere et passende budskab gennem en passende kanal.
Målrettet kommunikation tillader dig at tilpasse din budskaber til en specifik målgruppe. Beskeden sendes kun til de målrettede modtagere. Ved hjælp af forskellige filtre, kan f.eks. dine e-mails, push notifikationer eller beskeder blive sendt til alle med adgang til en specifik medarbejderfordel, alle i en specifik aldersgruppe eller alle som arbejder i en specifik region.
Vil du have flere kommunikationstips? Download vores whitepaper, En arbejdsgiver guide til effektiv kommunikation.