Giv medarbejderne, hvad de vil have: Derfor skal alle virksomheder tilbyde en personlig medarbejderoplevelse

19.07.08

Tænk tilbage på en tid for ikke så længe siden inden tv on-demand og musikstreaming, hvor vi ikke bare kunne se og høre hvad som helst, hvor som helst og når som helst.

Selvom det måske allerede virker håbløst forældet, viste tv-stationerne, inden streamingtjenesternes og de digitale medieafspilleres indtog, udvalgte programmer på bestemte tidspunkter, og det var dybest set dem, der bestemte, hvad vi skulle se, og hvornår vi skulle se det. Radiostationer spillede udvalgte kunstnere og numre, og lytterne var nødt til at sidde klar på faste tidspunkter for at høre bestemte programmer. Der var ingen brugertilpasning, ingen valgfrihed ud over udbuddet af radiostationer og radioprogrammer og ingen mulighed for personlige præferencer.

I dag har vi, uanset om vi streamer musik eller ser en film eller en serie online eller via en app, ikke bare et uudtømmeligt bibliotek med indhold at vælge imellem. Vi kan også gøre det hvor som helst og når som helst. Så snart vi har set eller hørt noget, får vi anbefalinger baseret på vores præferencer. ”Kunne du lide det? Så prøv det her!” Eller: ”Eftersom du kunne lide denne kunstner, vil du nok også synes godt om denne”. Offer-a-Personalised-Employee-Experience

Gør det personligt

De algoritmer, som streamingtjenester anvender til at lære vores præferencer at kende, gør dem i stand til hele tiden at præsentere indhold, som vi personligt kan relatere til. Der findes ikke to individer med den samme brugergrænseflade, de samme anbefalinger, den samme historik eller de samme præferencer. Oplevelsen er personligt tilpasset. Og personlig tilpasning er nøglen til vores tilfredshed.

I et blogindlæg beskrev HubSpot for nylig personlig tilpasning på følgende måde: “Når nogen giver dig en skræddersyet baseballkasket med dit favoritholds logo på og dine initialer indvendigt. Det modsatte er, hvis nogen giver dig en baseballkasket i onesize med et tilfældigt holds logo på. Ingen initialer. Ikke det mindste hensyn til dine personlige præferencer.”

Personlig tilpasning er lig med relevans

Ifølge Lindex viste en undersøgelse foretaget af Agilone blandt 3.000 forbrugere i USA og Storbritannien, at mere end 70 % forventer personlige oplevelser, når de interagerer med et brand.

Men hvorfor er personlig tilpasning så vigtig for os? En undersøgelse fra University of Texas konkluderede, at en af årsagerne er, at det mindsker den informationsmængde, vi skal tage stilling til. Hver dag bliver vi bombarderet med information – e-mails, sms’er og sociale medier kæmper om at tiltrække sig vores opmærksomhed. Ved hjælp af personlig tilpasning får vi bedre kontrol over, hvad vi ser, og hvad vi bliver præsenteret for. Vi kan filtrere informationer, så de stemmer overens med vores præferencer. medarbetareupplevelse

Men som det tidligere nævnte blogindlæg fra HubSpot nævner, kan den faktiske mængde information, som vi modtager efter personlig tilpasning og filtrering, meget vel være nøjagtigt den samme. Vi opfatter det bare, som om det er mindre. Hvorfor? Fordi informationerne er relevante for os. Og relevans er altafgørende for personlig tilpasning.

Selvom vi stadig bliver bombarderet med tonsvis af information, gør relevansen informationsmængden mindre overvældende.

Det samme gør sig gældende på arbejdspladsen.

Sådan skaber du en personlig medarbejderoplevelse

På en arbejdsplads har hver enkelt medarbejder sine egne præferencer og behov, afhængigt af hvor i livet de befinder sig, om de er babyboomere eller en del af millennium-generationen, generation X eller generation Z.

For at tiltrække og fastholde talenter er man som arbejdsgiver nødt til at give både eksisterende og potentielle medarbejdere personlige medarbejderoplevelser, som skaber arbejdsglæde og et godt arbejdsmiljø. Men hvordan skaber du personlige medarbejderoplevelser? Skræddersy tilbuddet til den enkelte. Men hvordan skræddersyr du dit tilbud? Gør det relevant ved at tilbyde vedkommende at håndplukke de medarbejdergoder, der giver mest mening for den enkelte.

Det kan være sundhedsforsikring, rabat på transport, tilskudsordninger, sundhedsfordele og wellness samt fordele for medarbejderens familie, så alle har mulighed for at vælge de medarbejdergoder, der sikrer dem trivsel på arbejdspladsen.

Vil du vide, hvilke medarbejderfordele der er de mest efterspurgte? Download top 10 over personalegoder her. Hvis du vil vide mere om den nye medarbejderoplevelse, kan du downloade vores gratis e-bog nu! 

DOWNLOADE E-BOG

Abonner på vores blog