Som en arbejdsgiver, der gerne vil tiltrække talent på et konkurrencepræget marked, tror du måske at det vigtige førstehåndsindtryk opstår under rekrutteringen. I mange tilfælde er det første indtryk dog allerede lavet længe før nogen interviews eller e-mail-udveksling har fundet sted. Faktisk laves det første indtryk ofte, før der overhovedet er oprettet nogen kontakt og inden ansøgningen overhovedet er blevet sendt afsted.
Ekstra! Ekstra! Læs alt om det her!
I dag søger stort set alle jobsøgende deres stillinger online for at kunne læse anmeldelser om deres potentielle arbejdsgiver og dermed kunne afgøre, om de skal ansøge stillingen eller ej.
Godt eller dårligt, positivt eller negativt, det er almindeligt at medarbejdere - både nuværende og tidligere - deler deres mening om deres arbejdsgiver på websteder, som f.eks. Glassdoor eller Jobindex. Ud over online forummer er det naturligvis normalt, at medarbejdere også deler deres synspunkter om deres arbejdsplads med kolleger, venner og familie og derfor påvirker mange andre potentielle kandidater.
Hvis en jobsøgende har undersøgt eller hørt om en potentiel stilling i din virksomhed, enten online eller via bekendte, har de oftest dannet sig en holdning til virksomheden allerede inden de ansøger den. Således er det første indtryk gjort, allerede inden de rent faktisk når frem til arbejdsgiveren.
Fortællinger fra rekrutteringsprocessen
Hvis kandidaten beslutter at fortsætte med en ansøgning, er det næste trin i deres employee experience, rekrutteringsprocessen. Det er i denne proces, at det især er vigtigt, at give et godt indtryk for at kunne skabe tillid under interviewprocessen og den løbende kommunikation.
Det lyder meget simpelt. Derfor er det også alarmerende, at der er så mange mennesker der kan fortælle historier om en alt andet end vellykket rekrutteringsoplevelse. Det er ikke ualmindeligt, at høre om folk, der ansøger en stilling i et firma de engang havde beundret, kun for at deres holdning ændrer sig så meget under selve rekrutteringen, og at de ikke længere ønsker at blive taget i betragtning til stillingen. Der kan være mange grunde til at dette sker – dårlig kommunikation fra folkene bag rekrutteringen, en uprofessionel tilgang, ingen opfølgning efter interviewet eller generelt manglende respons.
I en af vores e-bøger om employee experience deler vi resultaterne fra en Talent Board-rapport, der viser, at 46% af respondenterne sagde, at de ville afbryde et forretningsforhold på grund af en dårlig rekrutteringsoplevelse.
Den største klage blandt respondenterne i undersøgelsen var primært, at processen tog for lang tid. Faktisk sagde 52% af respondenterne, at de stadig ventede på svar efter 3 måneder.
Hold dem opdateret
Så hvad kan du som arbejdsgiver tage med fra ovenstående, for at give et mere positivt indtryk når du rekrutterer? Frem for alt – sørg for at holde kandidater opdaterede under hvert trin af rekrutteringsprocessen.
Ifølge resultaterne fra Talent Board sagde de respondenter der blev interviewet, og som derefter fik jobrelateret feedback ved udgangen af samme dag, at de var 52% mere tilbøjelige til at få et bedre forhold til arbejdsgiveren, for eksempel ved at ansøge igen eller henvise andre, hvis og når det blev relevant. Omvendt viste resultaterne, at hvis de ikke blev holdt opdateret, var de mere end dobbelt så tilbøjelige til at afbryde forholdet.
For at lære mere om digital preboarding, onboarding og offboarding - download vores unikke tips i dag!