4 trin til at skabe en omsorgsfuld kultur på arbejdspladsen

Sidst opdateret: 2020-12-154 min læsetid

Abonner på vores blog

Det kan siges helt simpelt; hjertet i enhver organisation er dens medarbejdere.

Ifølge den amerikanske psykolog Abraham Maslow har alle mennesker de samme behov. Maslows behovshierarki er en teori skabt i 1940'erne, der siger, at hvert individ har følgende behov: "fysiologisk", "sikkerhed", "tilhørighed og kærlighed", "agtelse" og "selvrealisering". Inden for disse behov er et ønske om meningsfuld forbindelse og meningsfuldt arbejde.

Som arbejdsgiver ligger din evne til at tiltrække og fastholde talent i din evne til at skabe forhold, der understøtter disse behov. Og det begynder med en positiv og omsorgsfuld kultur på arbejdspladsen.4-trin-til-at-skabe-en-omsorgsfuld-kultur-på-arbejdspladsen

Her er 4 trin til, hvordan du som arbejdsgiver kan skabe en positiv arbejdspladskultur:

1. Accepter folk, som de er

Når det kommer til arbejdspladsens kultur, skal medarbejderne først og fremmest føle, at de accepteres for, hvem de er, uanset oprindelse, køn, seksuel orientering eller hudtone.

I sin bog Daring Greatly: How the Courage to Be Sulnerable Transforms the Way We Live, Love, Parent and Lead, forklarer forfatter og forskningsprofessor Brené Brown: "At tilhøre er det medfødte menneskelige ønske om at være en del af noget større end os selv. Fordi denne længsel er så naturlig, forsøger vi ofte at erhverve den ved at passe ind og søge godkendelse hos andre. Det ender ofte med ikke bare at være en tom erstatning for at ’høre til’, men også blokere helt for følelsen af at høre til. En sand følelse af tilhørsforhold sker kun når vi viser vores autentiske, ufuldkommene selv for verden. Derfor bliver vores følelse af tilhørsforhold til andre heller aldrig større end vores eget niveau af selvaccept.”

Med andre ord; enhver medarbejder har brug for at føle, at de er sikre, og at de ses, høres, værdsættes og respekteres.

2. Etabler teambuilding

Så hvordan skabes kulturen på arbejdspladsen? Den bygges igennem employee experience, medarbejdernes interaktion med hinanden, deres ledere og virksomhedens ledere. Arbejdspladsrelationer spiller en vigtig rolle i virksomhedskulturen.

For at udvikle positive relationer skal medarbejderne arbejde sammen for at opbygge tillid og samarbejde. Opret projekter, der tilskynder gruppeaktivitet og inddragelse. Interaktion med kollegaer hjælper ikke kun med at skabe en følelse af tilhørsforhold, men skaber også tillid, hvilket er vigtigt, når det kommer til problemløsning.

3. Tag imod feedback

Tilskynd dialog ved at byde feedback velkommen. Hvordan ved du virkelig, hvordan dine medarbejdere har det? En af de bedste måder at sikre, at enhver medarbejder føler, at deres stemme bliver hørt, er ved at gennemføre evalueringer og afstemninger, hvor medarbejderne kan svare anonymt, hvis de ønsker det.4-trin-til-at-skabe-en-omsorgsfuld-kultur-på-arbejdspladsen1

Gennem evalueringer kan du opdage nye perspektiver, der kan tjene som grundlag for forbedring. Regelmæssige evalueringer er en effektiv måde at få ny indsigt og måle forskellige områder såsom medarbejdertilfredshed.

4. Vis medarbejderne at deres arbejde betyder noget

For at sikre, at medarbejderne føler, at de hører til din virksomhed, skal de føle, at de har en vigtig rolle.

Lad medarbejderne vide, at deres arbejde betyder noget ved at demonstrere, hvordan deres arbejde bidrager til virksomhedens succes. For eksempel, hvis en medarbejder arbejder med kodning, skal du forklare, hvordan koden bidrager direkte til funktionaliteten i virksomhedens produkt, og hvordan produktet påvirker slutbrugerens levetid positivt.

Vil du lære mere om hvordan du skaber en omsorgsfuld kultur for dine medarbejdere? Download din kopi af Benifys e-bog Employee Communication: En arbejdsgiver guide til effektiv kommunikation nu!

DOWNLOAD WHITEPAPER