Ifølge en Gallup-undersøgelse fra 2018 med over næsten 7.500 fuldtidsansatte, føler 23% af medarbejderne sig ofte eller altid udbrændte på arbejdspladsen. Samtidigt føler yderligere 44%, at de nogle gange følte sig udbrændte.
Medarbejderstress er et alvorligt problem, og hvis det ikke styres, kan det føre til udbrændthed, lange perioder med fravær samt psykiske problemer. Så hvad kan virksomheder gøre for at reducere stress hos deres medarbejdere?
Nedenfor giver vi fire tips til, hvordan din virksomhed kan forbedre medarbejdernes trivsel.
1. Giv ros ... på den rigtige måde
I sin bog Mindset diskuterer Carol Dweck, professor i psykologi på Stanford University, forskellen mellem at have en meget bestemt tankegang versus at være åben for vækst - det vil sige forskellen mellem at tro, at vores evner er faste og stillestående versus evnen til konstant at vokse, lære og udvikle.
Gennem feedback og ros kan virksomheder påvirke deres arbejdspladskultur til et større fokus på vækst. Når alt kommer til alt, så hjælper ros os med at tro på os selv og vores evner. Derudover styrker ros vores tillid, løfter vores humør og opmuntrer os til at prøve nye ting og tage positive risici.
Med hensyn til medarbejderstress henviste en Forbes-artikel fra 2015 til en undersøgelse foretaget af Harvard Business School, der bekræftede de positive virkninger af ros. Undersøgelsen konkluderede, at de deltagere, der studerede og "læste positive udsagn om deres tidligere handlinger, var mere kreative i deres tilgang, mere succesrige med problemløsning og mindre stressede end deres kolleger.”
I en Inc.artikel deler sponsor Jeff Haden følgende som korrekte eksempler på at give medarbejderne velformuleret ros, som anerkender resultater men samtidigt fokuserer på indsats:
- "Fantastisk arbejde! Det er tydeligt, at du har lagt meget tid og kræfter i det."
- "Godt klaret! Du nåede din deadline. Tak, fordi du arbejdede så hårdt for at nå det.
2. Åbn kanalerne for kommunikation
Effektiv kommunikation er afgørende for enhver arbejdsplads. At skabe et miljø med åben kommunikation fører til færre misforståelser og skaber større gennemsigtighed.
Nøglen til ethvert godt forhold er kommunikation, og det gælder både forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejdere, samt ledelse og kolleger. Dårlig kommunikation kan skabe en følelse af mistillid, udelukkelse og brud mellem medarbejderne, virksomheden og dens mission.
En anden Forbes-artikel understreger, at klar kommunikation er afgørende for at reducere medarbejderstress. ”Dine medarbejdere skal være i stand til udelukkende at fokusere på det job, du har hyret dem til at udføre. De skal ikke bruge tid eller kræfter på at afkode de meddelelser, de modtager fra ledelsen. Det er vigtigt, at kommunikationen fra lederteam er tydelig. Uanset om det er møder, e-mails eller notater. Forventninger skal defineres, og spørgsmål skal besvares. ”
Derudover er det vigtigt at skabe en inkluderende kultur, hvor kommunikation og åbenhed tilskyndes. Ved at byde medarbejderne ordentligt velkommen og støtte deres ideer, kan du dyrke en kultur med påskønnelse, åbenhed, inklusion og samtidigt reducere stress.
At bede medarbejdere om at deltage i anonyme undersøgelser er en glimrende måde at måle medarbejdernes tilfredshed, trivsel og fremme tovejskommunikation.
3. Gør oplysninger let tilgængelige
Forskning fra McKinsey viste, at "Den gennemsnitlige interaktionsarbejder bruger omkring 28% af arbejdsugen på at administrere e-mails og næsten 20% på at lede efter intern information eller spore kolleger, der kan hjælpe med specifikke opgaver."
Mange HR-medarbejdere bruger en stor del af dagen på at besvare spørgsmål fra ansatte om deres ansættelse, virksomhedspolitik, lønninger, helligdage og sygefravær. Med en klar og strømlignet interface tillader Benifys cloud-baserede platform at både medarbejder- og virksomhedsoplysninger bliver centraliseret. Samtidigt bliver alt tilgængeligt på ét sted og gjort tilgængelig for medarbejdere 24-7 fra enhver enhed.
Den tidligere nævnte McKinsey-undersøgelse viste, at "virksomheder kan øge produktiviteten for medarbejdere med 20 til 25% ved at bruge sociale teknologier ". Let adgang til information betyder færre henvendelser til HR, hvilket igen reducerer stress for både medarbejderen og HR.
4. Fremme medarbejdernes trivsel
Den bedste måde at reducere medarbejderstress på, er ved at fokusere på at tilbyde og implementere værktøjer, der understøtter medarbejdernes trivsel. Utallige undersøgelser har vist, at glade medarbejdere er mere engagerede i deres arbejde, tager færre sygedage og er mere tilbøjelige til at være ambassadører for din virksomhed.
At udvælge, indsamle og tilbyde et attraktivt udvalg af medarbejderfordele, der er tilgængelige via en cloud-baseret platform, er en fantastisk måde at understøtte medarbejdernes trivsel. Uanset om det er et nedsat fitnessmedlemskab, massage, spabehandlinger eller levering af dagligvarer – listen over medarbejderfordele, du kan tilbyde, er uendelig.
I Benify's Employee Happiness Index 2018 viste undersøgelsesresultaterne, at 70% af de mest effektive arbejdspladser har en benefits strategi, og de ansatte, der er mest tilfredse med deres ydelsestilbud, vurderede i gennemsnit sig selv som en 9,1 på en tilfredshedsskala på 1-10. Dette var op til en femtedel højere end de mindst tilfredse.
Så hvordan vil du som arbejdsgiver forbedre medarbejdernes trivsel og reducere medarbejderstress?