De fleste arbejdsgivere investerer meget tid og mange ressourcer i at finde de rigtige kandidater under ansættelsesprocessen. Samtidig arbejder de hårdt på at sikre, at de giver deres potentielle nye medarbejdere en positiv introduktion og start på arbejdspladsen. En positiv og gennemtænkt onboarding-proces er en af de vigtigste dele af deres employee experience.
Hvis arbejdsgiveren lykkes med at skabe en positiv onboarding-proces, kan det samtidigt styrke deres arbejdsgiverbrand markant.
Der er dog et skridt imellem, som mange arbejdsgivere undervurderer. I denne blogpost skal vi se på preboarding.
Du fandt din drømmekandidat, og så skete dette...
Forestil dig følgende scenarie som arbejdsgiver: flere måneder har du søgt over alt efter den rigtige person til en rolle, der er vanskelig at udfylde. Du har endelig fundet din drømmekandidat, og de har underskrevet kontrakten. Det er en perfekt match! Du har forberedt deres opstart og deres introduktion ned til de mindste detaljer, men opsigelsesperioden med den tidligere arbejdsgiver bevæger sig i snegle tempo.
Og så sker det uventede. I løbet af opsigelsesperioden er din drømmekandidat blevet tilbudt et job hos en anden arbejdsgiver og har accepteret stillingen. Hvilke muligheder giver dette dig? Kan det løses problemfrit og lovligt? Ja da. Men desværre betyder det, at du er tilbage på pinden mht. rekruttering. Den rekruttering som nu har spildt din værdifulde tid og mange ressourcer.
Kunne du have gjort noget andet for at undgå situationen? Måske. Men i det mindste var en gennemtænkt preboarding ikke forgæves.
Først og fremmest: Hvad er preboarding?
”Preboarding er trinnet i medarbejderopstarten mellem kontraktunderskrivelse og onboarding”, siger Hannah Steele, Talent Acquisition Specialist hos Benify.
”En stor del af preboarding handler om at introducere nye medarbejdere til virksomhedens kultur forholdsvis tidligt i processen og tilbyde medarbejderne muligheden for at tilegne sig general viden om virksomheden inden deres første dag, hvilket oftest fører til øget produktivitet. Først og fremmest handler det dog om at opretholde positiv kontakt. Medarbejderne er glade for at underskrive deres nye ansættelseskontrakt, og formålet med preboarding er, at drage fordel af den oprindelige spænding og engagement, og øge den yderligere mens de venter på deres første dag”.
Tre fordele ved preboarding:
1. Skaber positive ambassadører for dit brand som arbejdsgiver
Når folk skifter job, er det naturligt for dem at dele nyheden om deres nye job med alle de kender. Det er også meget sandsynligt, at de vil blive stillet mange spørgsmål om deres nye arbejdsplads. Med en gennemtænkt preboarding-proces øger du sandsynligheden for, at den nye medarbejder deler positive - og præcise - oplysninger om din organisation og hvordan det er at arbejde der.
2. Reducere risikoen for "rookie turnover"
"Rookie turnover" er det udtryk, der bruges til at beskrive en ny medarbejder, der fratræder inden et år efter deres første dag. Med løbende kontakt fra deres første ansættelsesdag, og endda inden, minimerer man risikoen for tvivl og forkerte forventninger - eller at personen skifter mening og finder arbejde et andet sted.
3. Giver mere effektiv onboarding
Ofte tager det flere måneder for en ny medarbejder at nå fuld produktivitet. En effektiv preboarding-proces giver nykommeren en grundlæggende forståelse af virksomheden, deres nye rolle og virksomhedens interne kultur, hvilket forkorter den tid der går, før de når fuld produktivitet. Derfor er preboarding en investering, der lønner sig hurtigt.
Tre tips til en succesfuld preboarding:
1. Hold det kort og relevant
Lad være med at overbelaste den nye medarbejder med information, tilpas i stedet for deres preboarding til kun at omfatte ting, der er relevante for deres specifikke rolle. Saml alt informationen i et let tilgængeligt digitalt værktøj. Vigtige oplysninger kan for eksempel opsummeres i korte videoer, som personen let kan få adgang til via sin mobil.
2. Gennemgå din velkomstpakke
I den digitale verden, som vi lever i dag, kan det være en behagelig og god overraskelse at modtage en fysisk velkomstpakke i posten. Sørg for at vælge indhold, der afspejler virksomhedens værdier, samt viser noget unikt ved virksomheden og hvordan det er at arbejde der.
3. Inviterer til sociale aktiviteter
Har du et after-work event, et kick-off arrangement eller en anden begivenhed planlagt i den nærmeste fremtid? Inviter dine nye medarbejdere til begivenhederne før de begynder deres første dag, så de får mulighed for at lære deres nye kolleger at kende i et afslappet miljø. Husk dem på at følge jeres sociale kanaler for at kunne skabe forbindelse med teammedlemmer, eksempelvis på LinkedIn.
For at lære mere om digital preboarding, onboarding og offboarding - download og læs vores unikke indsigt og tips i dag!