De vigtigste HR-trends i 2023

Sidst opdateret: 2023-07-059 min læsetid

I et arbejdsliv, hvor meget er i forandring, og vi i fællesskab er ved at finde os selv efter skiftende nedlukninger, er der mange tendenser, buzzwords og fænomener at holde øje med. Men hvilke er de vigtigste for de danske HR-teams og arbejdsgivere? Det kigger vi nærmere på her.

Fuld fokus på Employee Experience

Enhver milepæl i en medarbejders ansættelsescyklus udgør et kritisk punkt for HR-afdelingens indsats. Lige fra kandidatens førstehåndsindtryk, ansættelse, onboarding over den videre karrierevej, og til de en dag evt. beslutter at forlade virksomheden.

Stiller vi skarpt på, hvad medarbejderne særligt leder efter i 2023, er der fire punkter, der er værd at hæfte sig ved – og heldigvis er det fire punkter, som langt de fleste danske HR-afdelinger allerede er i fuld sving med at optimere på.

Dette fokuserer medarbejderne på i deres jobsøgning:

  • Mennesker først: Medarbejderens Employee Experience skal være tilpasset deres personlige og professionelle forhold.
  • Fleksibilitet: Medarbejderne har brug for fleksible arbejdstider og personalegoder, der passer til deres livsstil og livssituation.
  • Generelt velvære: Medarbejdere leder efter virksomheder, der har en holistisk tilgang til mental, fysisk og følelsesmæssig sundhed.
  • Fælles formål: Medarbejdere søger i stigende grad arbejdsgivere, som besidder og udtrykker etiske og moralske værdier, som stemmer overens med deres egne.

 

Bæredygtighed, kvalifikationer og intern headhunting

En trend, der støtter op om det sidste punkt på listen herover, er, at ESG-rapporterne vinder frem, og at virksomhederne begynder at vurdere bæredygtigheden i hele organisationen – for derefter at bruge ESG-rapporterne som et strategisk værktøj til at tiltrække og fastholde medarbejdere.

Overalt viser tendenserne, at virksomhederne fokuserer på fastholdelse og investerer i medarbejdertilfredsheden, som i stigende grad også dækker medarbejdernes fysiske og mentale ve og vel. Der er også tendenser, der peger på, at arbejdsgivere begynder at kigge mere på kvalifikationer og mindre på eksamenspapirer i deres rekruttering.

Vi hæfter os også ved den spirende trend om “Quiet hiring”, hvor virksomhederne fokuserer på den allerede eksisterende talentmasse og headhunter internt i virksomheden fremfor eksternt. Her kortlægger organisationen alle de nuværende medarbejderes styrker og udviklingspotentialer og støtter op med efteruddannelse, kurser og coaching. Det baner vejen for øget ansvar, kompetenceudvikling og forfremmelser, så medarbejdertrivslen øges, og de dygtige folk bliver i virksomheden så længe som muligt.

For at kunne lykkes med den interne opkvalificering og rekruttering skal HR-afdelingerne kende og forstå de nuværende medarbejdernes potentiale og ønsker for fremtiden samt identificere eksisterende og manglende færdigheder for at kunne forudse evt. talenthuller i fremtiden. Her kan en digital HR-platform med indbyggede kommunikations- og analyseværktøjer være en kæmpe fordel, så HR-afdelingen hele tiden har styr på, hvad medarbejderne kan, og hvad de søger.

flexible-working-hours-makes-employees-more-productive

Kunsten at forene det hybride arbejdsliv

Apropos de digitale kommunikations- og analyseværktøjer ser vi også, at teknologi spiller en stadig større rolle i at forene medarbejderne og skabe en stærk virksomhedskultur – uanset om medarbejderne arbejder hjemmefra, på kontoret, altid er på farten eller en blanding af det hele.

I september 2022 gennemførte Microsoft en omfattende undersøgelse af det hybride arbejdsliv blandt 20.000 mennesker i 11 forskellige lande, og de analyserede derudover billioner af produktivitetsinput fra Microsoft 365. Det er en stor og omfattende rapport, men vigtigst at hæfte sig ved i denne henseende er, at den viser, at den effektive kommunikation er helt afgørende for at holde alle engagerede og informerede. Ifølge 96 % af de adspurgte beslutningstagere og 95 % af de adspurgte medarbejdere er effektiv kommunikation blandt de mest kritiske færdigheder. Og der er brug for autentisk kommunikation – ikke kun den informative. 83 % af medarbejderne angiver “autenticitet” som den vigtigste egenskab en leder skal besidde for at kunne støtte dem i at yde deres bedste, og 83 % af de adspurgte beslutningstagere siger, at det er afgørende, at den øverste ledelse er til stede på en autentisk måde.

Igen bliver det et afgørende parameter at have en stærk, digital medarbejderoplevelse, som kan hjælpe medarbejderne med at holde forbindelsen til hinanden, til ledelsen og til virksomhedskulturen – uanset hvor de arbejder. Måske bliver det endda endnu mere afgørende i de kommende år, hvor millennium-generationen og Generation Z kommer til at fylde mere på arbejdsmarkedet. To generationer, der bl.a. har det tilfælles, at de forventer jævnlig kommunikation med deres ledere og at få løbende feedback på deres arbejdsindsats.

Fleksibilitet og hybride arbejdsformer

I Benifys seneste rapport The Benefits Factor 2023 ser vi blandt meget andet, at de danske medarbejdere har det højeste ønske om hybridt arbejde i Europa. Her svarer 61 % af de adspurgte danske medarbejdere, at et afgørende personalegode er at kunne arbejde hybridt. Og her kommer HR-afdelingen så igen på arbejde, for hvordan defineres “hybridt” arbejde i jeres virksomhed, og hvordan ser en hybrid arbejdsmodel ud i praksis?

Dette leder os naturligt videre til en anden og lidt mere kompleks tendens:
De travle HR-teams.

Aldrig før har der været så meget fokus på HR; fastholdelse, medarbejdertilfredshed, hybridarbejde, hjemmearbejdspladser, øgede forventninger fra medarbejderne, diversitet, rekruttering, ansvarlighed i alle virksomhedens relationer og så videre – og aldrig før har der været så få kandidater at vælge imellem, tilsat at mange virksomheder har indført både nedskæringer og lønstop.

Det er altså en både spændende og udfordrende tid at arbejde med HR. Med alt det, som verden har været igennem på bare de sidste tre år, står vi nu i en situation, hvor HR-chefen (CHRO) og HR-funktionerne er blevet mindst lige så vigtige for en organisation, som økonomichefen (CFO) og økonomiafdelingen var under den globale finanskrise. Det er derfor afgørende, at enhver HR-proces, der kan automatiseres, bliver det, så der kan frigives tid i HR-afdelingen til at kigge på de store linjer og f.eks. få konkretiseret, hvordan I som organisation kan bevare en stærk virksomhedskultur, samtidig med at flere og flere ønsker en hybrid arbejdsplads.

Forventningerne til HR-afdelingerne og de lokale CHRO’er er tårnhøje, og her hviler der også et ansvar hos den øverste ledelse om at huske på, at også medarbejderne i HR skal have en god Employee Experience på deres arbejdsplads.

social-isolering-computer-online-møde

Kulturen er afgørende for medarbejdernes engagement

En Gartner-undersøgelse fra 2022 blandt næsten 3.500 medarbejdere viste, at når arbejdsgiveren hjælper medarbejderne med at opbygge relationer, er der fem gange så stor sandsynlighed for at skabe en højtydende medarbejderstab. Samtidig er der 12 gange så stor sandsynlighed for, at medarbejderne føler sig forbundet til deres kolleger. Netop det sociale er afgørende for særligt de yngre generationer, hvoraf mange af dem føler, at de har mistet vigtige sociale kompetencer som følge af coronapandemien.

Det leder os videre til den sidste HR-trend i dette indlæg:
Vigtigheden af de sociale færdigheder.

De afgørende sociale færdigheder

Alles sociale færdigheder fik et knæk under coronapandemien, men det er særligt de unge mennesker og yngre medarbejdere, der er blevet hårdt ramt. 46 % af Generation Z-medarbejderne siger, at pandemien gjorde det sværere for dem at forfølge deres uddannelses- eller karrieremål, og 51 % siger, at deres uddannelse ikke forberedte dem på at træde ind i arbejdsstyrken. Konsekvensen kan blandt andet være den, at medarbejdere fra Generation Z mangler vigtige færdigheder såsom at forhandle, netværke og fremlægge selvsikkert foran andre. De kan også mangle noget så konkret som den sociale udholdenhed og opmærksomhed, der kræves for at arbejde mange timer tæt sammen med andre i et fysisk arbejdsmiljø.

Ved at investere i medarbejderes ve og vel – herunder også de kulturbærende sociale færdigheder – kan virksomhederne forbedre produktiviteten, reducere sygefraværet og skabe et mere positivt og støttende arbejdsmiljø.


 

Der er mange spændende tendenser i disse år, og vi ser hele tiden nye tiltag og undersøgelser. Hos Benify holder vi os opdaterede og på tæerne i forhold til udviklingen, så vi altid kan tilbyde kvalificeret rådgivning. Du kan læse mere om Benify og fordelene ved vores digitale HR-værktøjer her.

Lær mere om Benify