Vigtigheden af egenomsorg, og hvordan du støtter medarbejdernes sundhed

Sidst opdateret: 2021-04-208 min læsetid

Abonner på vores blog

COVID-19 har én gang for alle sat medarbejdertrivsel på dagsordenen. I dag ses medarbejdernes trivsel ikke længere blot som en trend, men derimod et væsentligt fokus for enhver organisation. Trivsel på arbejdet indebærer både psykiske og fysiske aspekter, og det hænger ofte sammen med sundhed.

Fordelene ved øget trivsel er mange. Blandt dem er større overskud og engagement blandt medarbejderne, mindre sygefravær, øget produktivitet og bedre employer branding. Som medarbejder kan man gøre meget for selv at forbygge sin sundhed gennem egenomsorg, og som arbejdsgiver er det vigtigt, at du støtter op om dette. Nogle gange møder vi dog alligevel udfordringer hvor vi har brug for eksperter, såsom læger gennem vores leverandør EYR. Også dette bør være en prioritet på arbejdspladsen.

Grænsen mellem arbejde og privatliv

På grund af usikkerheden i den nuværende verdenssituation, føler rigtig mange mennesker frygt og angst. Derudover er grænsen mellem arbejde og privatliv også blevet mere sløret, i takt med at mange af os i øjeblikket arbejder hjemmefra.

En undersøgelse foretaget af Korn Ferry viste, at 73% følte sig udmattede i begyndelsen af ​​maj; hovedårsagen var adskillelsen mellem arbejde og familie, og den uhåndterbare arbejdsbyrde. De rutiner, der engang fik os til at slukke for vores computere, gå hjem, hente vores børn eller tage i fitness efter arbejde, findes ikke længere. Der er ikke noget sted at tage hen eller nogen mennesker at mødes med, så intet trækker os væk fra computeren. Vi kan sagtens nå at sende endnu en e-mail, forberede os til næste dags møde eller starte et nyt projekt. Der er altid flere ting at lave på to-do listen.

Med øget stress og øgede krav risikerer vi at brænde ud, medmindre vi prioriterer vores sundhed og velvære. Både mentalt og fysisk. Happy family_Nature

Det starter med dig: Gør sundhed til et bevidst valg

I løbet af det sidste årti har folk endelig indset behovet for at opnå større balance mellem arbejde og privatliv, og nu er der mere end nogensinde før behov for at prioritere sundhed.

Selv efter en travl dag, har de fleste af os ikke noget imod at prioritere en ekstra opgave fra vores leder eller andre. At prioritere os selv og vores eget helbred er dog ikke noget, mange af os er vant til at gøre. Faktum er, at medmindre vi bevidst vælger at tage os af vores helbred og velvære, vil dette ikke ændre sig foreløbig.

Som HR-chef eller arbejdsgiver skal vi, for at kunne skabe bedre egenomsorg og medarbejdertrivsel, starte med den enkelte medarbejder. HR spiller en afgørende rolle i at fremme virksomhedskultur gennem ansættelsesvalg, onboarding- og offboarding processer, politikker og praksis samt personalegoder.

Pas på dig selv og dine medarbejdere

Nedenfor ser vi på 10 enkle måder, som HR-ledere kan bruge til selv at praktisere egenomsorg, og tilskynde medarbejdere til at gøre det samme.

  1. Automatiser det: Egenomsorg skal være en vane og en del af dit daglige liv; helt automatisk. Planlæg tid til dig selv i kalenderen. Tag for eksempel en times pause til frokost hver dag, og gå en lang tur.
  2. Tak og ros: På grund af den travle hverdag er det let at glemme, at takke og anerkende kolleger for deres indsats. Tag dig tid til at rose deres arbejde - det hæver alles humør.
  3. Spis og drik nok vand: Sørg for at spise ordentlig morgenmad og frokost hver dag. Spis flere friske fødevarer og drik rigeligt vand. Små ændringer i kosten kan have en enorm indflydelse på energi og produktivitet.
  4. Hvil dig: Det er let at sidde fast foran computeren og glemme pauser, især når vi arbejder hjemmefra. Husk at tage regelmæssige pauser fra skærmen! Mange mennesker finder The Pomodoro Technique nyttig. Teknikken anbefaler at man arbejder i 25 min, holder en pause på 15 min, og øger med 5 min ekstra hvile hver anden time.
  5. Opmærksomhed for personalegoder: Hvilke goder tilbyder du i øjeblikket? Sikrer dig, at dine personalegoder inkluderer goder, der fokuserer på trivsel. Om det er fitness, yoga, massage, levering af dagligvarer, online læge eller terapi – giv dine medarbejdere de personalegoder, de ønsker og har brug for.
  6. Søvn: Tilstrækkeligt søvn er afgørende for dine hjernefunktioner (inklusive kognition, opmærksomhed, produktivitet og ydeevne). Sov 7 til 9 timer om dagen, og prøv at gå i seng samme tid hver dag.
  7. Motion: Krop og sind er forbundet. Fysisk træning giver ikke kun fysiske fordele, men også mentale, hvilket øger produktiviteten, reducerer stress og skader, og forbedrer vores humør. Sigt efter mindst 30 minutters fysisk aktivitet hver dag.
  8. Vær god mod dig selv: Nogle dage er vi mere fokuserede end andre dage. Nogle gange misser vi deadlines, og nogle gange laver vi fejl. Det er alt sammen okay. Alle har både gode og dårlige dage. Giv dig selv lidt albuerum og vær god mod dig selv.
  9. Lav en to-do liste: Nogle dage ser det ud til, at alt er vigtigt. Start hver dag med at se på din liste og prioriter dine opgaver. Sørg for, at din liste er realistisk for ikke at blive overvældet.
  10. Reflekter og fejre dine sejre: Mange har tendens til at skynde sig videre uden at kigge tilbage, så snart vi gennemfører en opgave eller opnår en bestemt milepæl. Prøv i stedet at tage tid til at reflektere over, hvad du har opnået, hvor langt du er kommet og fejre sejren - uanset hvor lille den er. Det frigiver endorfiner i din krop, hvilket får dig til at føle glæde.
EY_Dame_baby

Få lægehjælp fra sofaen, hvis uheldet er ude

Vidste du, at du også kan tilbyde dine medarbejdere at konsultere anerkendte læger online? I en usikker tid som denne, skal vi helst blive hjemme. Mange glæder sig til at verden åbner op igen, men for nogle bringer det angst og utryghed at skulle ud i verden igen. Dette er bl.a. noget en læge kan hjælpe med. En læge kan også hjælpe med en øm nakke eller ryg, efter vi har siddet for meget ved spisebordet eller sofaen og arbejdet. Derud kan en læge hjælpe med at rådgive, hvis dit barn får feber eller en allergisk reaktion, og meget mere. Som noget nyt i år er EYR Medical blevet leverandør af personalegoder på Benify-portalen. Via EYR kan du og dine medarbejdere tale med en læge via video, uanset hvor man er – om det er på kontoret, i sommerhuset eller derhjemme. Det er en kæmpe fordel, især lige nu.

Hvis der er én ting, vi har lært af COVID-19, er det, at intet er vigtigere end vores helbred og velbefindende. EYR’s praktiserende læger kan bl.a. give dig online lægehjælp, udskrive recepter, afgive medicinske erklæringer eller anbefale dig, at se en ekspert. Lægerne er nøje udvalgt, har omfattende klinisk erfaring og dansk godkendelse. Hvis du har brug for en fysisk undersøgelse, henviser lægen dig til en ekspert – din praktiserende læge, skadestuen eller hospitalet.


Prioriter dine medarbejders sundhed! Book en demo for at lære mere om EYR Medical’s online koncept gennem Benify, og andre personalegoder, der støtter op om dine medarbejdernes sundhed og velvære.

BOOK EN DEMO