Sådan kan lønpakker og personalegoder gøre medarbejderne mere effektive

Sidst opdateret: 2022-05-256 min læsetid

Enhver arbejdsgiver ønsker at få det bedste frem i sine medarbejdere. Der er mange veje til det mål, og den kan f.eks. gå via udviklingssamtaler og videreuddannelse. Der er dog nogle virksomheder, der misser chancen for at tilbyde de lønpakker og personalegoder, der virkelig batter og øger medarbejdernes engagement.

Hvordan kan personalegoder gøre medarbejderne mere effektive?

Det er helt selvfølgeligt, at der er store forskelle på, hvordan virksomheder bliver drevet rundt om i verden. Der er mange forskellige ledelsesstile, virksomhedskulturer og lokale skikke, der spiller ind, herunder også gældende love og regler. Derfor kan det også sagtens være, at mange medarbejdere slet ikke ved, hvad de har mulighed for at få fra deres arbejdsgiver. Haiilo er den mest intuitive og avancerede platform til at forstå og forøge medarbejderes engagement. Deres undersøgelser viser at de amerikanske virksomheder, der lykkes med at skabe en engageret medarbejderstab også oplever en øget indtjening, tilmed helt op til +21 %.

Resultaterne fra The Future of Work Report viser, at næsten 20 % af alle de adspurgte britiske medarbejdere svarer, at de kun ved meget lidt om indholdet i deres samlede lønpakke. Som en stor kontrast til briterne, er de tyske og danske respondenter i undersøgelsen helt med på, hvad deres total reward består af, for her svarer hhv. 65 % af de tyske og 62 % af de danske medarbejdere, at de har fuld indsigt.

Disse tal siger både noget om, hvor store forskelle, der kan være mellem arbejdspladser, men også imellem arbejdskulturer på tværs af landene. Men hvad betyder det for medarbejdere, at de ikke kender deres samlede lønpakke og dermed ikke ved, hvor stor en værdi de udgør for arbejdsgiveren? Oven på pandemien, og de dertilhørende økonomiske udfordringer, er det i sær vigtigt for virksomhederne at tilbyde de personalegoder og fordele, der kan spare medarbejderne penge – og det behøver slet ikke at være kompliceret.

Læs vores top-10-liste over medarbejdernes foretrukne personalegoder i 2021.More_productive_2

Selv de mest indlysende personalegoder skal nævnes

Flere studier har vist, at det kan styrke medarbejdernes velvære og engagement, hvis man tilbyder selv de mest indlysende personalegoder. Den amerikanske medievirksomhed Forbes har undersøgt arbejdsforholdende i Nordamerika, og her viste undersøgelsen, at hele 38 % af arbejderne ikke føler, at det er okay at tage en frokostpause, og at 20 % af dem er bekymrede for, at de bliver opfattet som ikke-hårdtarbejdende, hvis de holder pauser i løbet af dagen.

Forbes konkluderer, at disse tal virkelig er en skam, fordi en undersøgelse foretaget af Tork samtidig viser, at næsten 94 % af de nordamerikanske medarbejdere udtaler, at de føler sig mere friske og arbejder bedre, når de holder deres frokostpause. Det er ikke just overraskende info, set med danske øjne, hvor medarbejderes vilkår og krav på pauser er meget mere udtalte end i f.eks. USA. Men resultaterne fra den amerikanske undersøgelse peger tydligt på, at selv de mest indlysende forhold, så som at huske at tage pauser, skal nævnes, fordi de kan være med til at øge produktivitet og arbejdsglæde.

Der skal selvfølgelig meget mere i puljen end tilladelse til at holde en frokostpause, og generelt ønsker arbejdsgiverne også, at give deres medarbejdere meget mere, end ’bare’ det, de har krav på. De er også interesserede i, at alle medarbejdere ved, hvilke rettigheder de har, og hvad deres værdi er. Det er blandt andet her, Benifys løsninger kan hjælpe – medarbejderne føler, at de er værdsatte, og de får mulighed for at spare penge via personalegoder og særlige rabatter. Benify er en prisvindende, gennemført mobil oplevelse, og platformen og den skræddersyede medarbejder-app er en helt ny måde at kommunikere med medarbejdere på. Her kan moderne arbejdsgivere interagerer direkte med deres medarbejdere på en professionel, overskuelig og brugervenlig måde, uanset hvor medarbejdere er.

More_productive_1Hvad siger medarbejderne om deres Benify-platform?

Benifys Total Reward-platform gør det nemt for arbejdsgiverne at kommunikere med deres medarbejdere. Det ved de i sær hos L’Oréal Germany. I marts 2017 vandt L’Oréal og Benify en særlig pris ved European Excellence Awards for den succesfulde implementering af featuren My HR Rewards.

Læs her, hvad nogle af L’Oréals medarbejdere siger om Benify:

“Jeg elsker at bruge My HR Rewards, fordi jeg får komplet overblik over alle mine personalegoder og fordele i ét brugervenligt værktøj – og så er Benifys kundeservice helt fantastisk!”

Sabine @ L’Oréal

“Med My HR Rewards kan jeg f.eks. bytte en bonus til L’Oréals personalegoder indenfor børnepasning til begge mine sønner. Det er en stor fordel for mig.”

Thorsten @ L’Oréal

European HR Excellence-prisen hædrer de bedste HR-initiativer og -projekter i 26 forskellige kategorier, herunder kompensation og fordele/incitamenter, kandidaterfaring, karriere- og rekrutteringsevents, vidensstyring, employer branding-strategi og HR-analyse. Du kan læse mere om samarbejdet mellem, L’Oréal og Benify i vores clientcase.

I Benifys undersøgelse blandt 39.000 medarbejdere, over hele Europa, svarede nogle, at de manglede tydeligere overblik over deres samlede lønpakke, mens andre følte sig velinformerede.


Vil du vide mere om deres ønsker for fremtidens arbejde? Download The Future of Work-rapport: Employee Benefits and Work Trends in Europe.

HENT FUTURE OF WORK RAPPORTEN