Sådan forbedrer du din kommunikation via tilpasning

Sidst opdateret: 2021-06-045 min læsetid

Abonner på vores blog

  • Hver dag bliver vi alle overvældet med information
  • 320 milliarder daglige e-mails vil blive sendt dette år
  • Personalisering og relevans hjælper med at sortere støj fra
  • Målrettet kommunikation – nå ud til medarbejderne via deres foretrukne kanaler
  • Tag mobilen til dig – kommunikér på den enhed, der altid er med os

Ifølge undersøgelser, præsenteres vi hver dag for cirka 100.500 ord svarende til 23 ord i sekundet fra e-mails, internettet, tv og andre medier.

Lad os nu rette opmærksomheden mod arbejdspladsen og mere specifikt intern kommunikation. Ifølge en kilde blev der sendt og modtaget ca. 269 milliarder e-mails hver dag i løbet af 2017, og tallet forventes at vokse til næsten 320 e-mails om dagen i år. Andre kilder viser, at mellem 2014 og 2018 modtog den gennemsnitlige kontorarbejder omkring 90 e-mails om dagen og sendte omkring 40 arbejdsrelaterede e-mails dagligt.

Hvordan skal vores hjerner kunne behandle al denne information?

Skabt kun til dig

Forat besvare ovenstående spørgsmål skal du tænke over, hvad der sker, når du streamer en video eller en sang gennem en af de mange streamingtjenester. Du kan ikke blot lytte eller se, hvad du vil, når som helst og på en hvilken som helst enhed. Du får straks personlige anbefalinger baseret på din online adfærd, historie og præferencer.

De algoritmer, der bruges til at finde indhold til dig, betyder, at hver gang du bruger appen, får du vist indhold, der er relevant for dig. Faktisk gælder det næsten for alt, der findes online. Som en artikel i Forbes skriver, "Google, Instagram eller Amazon er perfekte eksempler på, hvordan annoncer, idéer og interesser rettes mod os gennem "adfærdsmæssig målretning", det vil sige ved at bruge vores profiler til at skubbe materiale til os, på vores skærme - en proces, der også kaldes personalisering".

I nutidens digitale verden er personalisering den eneste måde, vi kan afkode den store mængde information "derude" på og se, hvad der er relevant for os.

One-Size-Fits-None

Takket være de personlige oplevelser med streamingtjenester og e-handelswebsteder er arbejdsgivere nødt til at genoverveje den måde, de kommunikerer med medarbejderne på.

Kort sagt, jo mere personlig kommunikationen er, jo mere effektiv er den. Men selv med denne viden mangler mange virksomheder i dag stadig effektive kommunikationsværktøjer og -metoder. En undersøgelse blandt CEO’s, udført af Ark Group viste, at næsten 95 procent af de adspurgte angav 'effektiv intern kommunikation' som værende vigtig. Imidlertid mente kun 22 procent, at de leverede effektiv intern kommunikation.

I dag ser vi babyboomers, Generation X, millennials og Generation Z dele samme arbejdsplads. Men det er gennem den nylige introduktion af Generation Z, at en "one-size-fits-all"-tilgang til kommunikation ikke længere er nok.medarbejder-kommunikation-tilpasning

Ja, der findes en app til det

Vidste du, at 82 % af medarbejderne holder deres telefoner inden for synsvidde, mens de er på arbejde? Det giver arbejdsgivere en kæmpe fordel. Medarbejdere tjekker ofte deres telefoner og kan straks se, når de modtager en ny meddelelse eller besked. Arbejdsgivere, frygt ikke – ifølge forskning, er 60 % af de apps, som medarbejderne bruger på arbejdspladsen, rent faktisk arbejdsrelaterede.

Vi har alle hørt udtrykkene "Der er en app til alt" eller "Der findees en app til det", men alligevel siger 59 % af medarbejderne, at organisationer er for langsomme til at integrere apps i deres virksomhed.

I dag bruger de fleste førende organisationer en medarbejderplatform eller en fordelsplatform, der gør det muligt for medarbejderne at få adgang til oplysninger om deres ansættelse, herunder lønsedler og medarbejderfordele. Ved at vælge en udbyder af en fordelsplatform, der har sin egen app, kan arbejdsgivere nå deres medarbejdere på den enhed, der altid er med dem. Det giver arbejdsgiveren mulighed for at sende push-meddelelser eller beskeder inde på platformen for at nå ud til og engagere deres arbejdsstyrke hvor som helst og når som helst, uanset om de pendler, er imellem møder eller sidder i sofaen.

Klar, parat, skyd

Ved at bruge din platforms integrerede kommunikationsværktøj kan du lave målrettede meddelelser, der er tilpasset og skræddersyet til bestemte målgrupper. Når det kommer til personalisering, er nøglen at skræddersy og målrette dine beskeder.

For at gøre din kommunikation personlig, men alligevel tiltalende for alle, skal du først tænke på den besked, du vil kommunikere. Brug derefter filtrene i dit kommunikationssystem til at sende meddelelser til bestemte afdelinger, aldersgrupper, lande eller endda enkeltpersoner, der er tilmeldt (eller endnu ikke er tilmeldt) en bestemt medarbejderfordel. Vælg derefter, hvilke kanaler du vil bruge.

Selvom indholdet af selve meddelelsen er vigtigt, er det også afgørende at vide, hvilke(n) kommunikationskanal(er) hver generation foretrækker, når det kommer til personalisering. Nu, hvor Generation Z kommer hurtigt ind på jobmarkedet, skal virksomheder benytte platforme som Slack, Facebook, WhatsApp, LinkedIn og Snapchat.


Download vores whitepaper, En arbejdsgiverguide til effektiv kommunikation, og find de bedste måder at kommunikere med dine medarbejdere på.

MEDARBEJDER KOMMUNIKATION WHITEPAPER