3 udfordringer ved at ansætte generation z (og hvordan man overkommer dem)

20.01.27

Millenials og generation z står imidlertidig for 38% af den globale arbejdskraft. Dette vil dog stige yderligere det næste årti helt op til 58% hvilket vil gøre begge generationer til de mest dominerende i fremtidens arbejdskraft.

I nutidens kamp om talent er evnen til at tiltrække sig opmærksomhed fra generation z øverst på listen for enhver arbejdsgiver.

Herunder kigger vi på 3 udfordringer ved at ansætte nye medarbejdere og hvordan man kan overkomme dem:

1. Digitale indfødte

Det mest kendte fakta om generation z er at de er de første rigtige digitale indfødte - uvidende om en tid før internettet. Derfor er der sandsynlighed for at generation z i deres søgen efter arbejdsgivere, tiltrækkes af virksomheder som bruger teknologi til at skabe en mere meningsfuld oplevelse for medarbejderne.

For arbejdsgiverne betyder dette at de skal indføre en platform hvor medarbejderne kan tilgå detaljer om deres ansættelse, tilmelde sig til personalegoder og bruge booking redskaber til at lave aftaler, når som helst og hvor som helst fra deres smartphone eller computer.

Med andre ord bliver virksomhederne nødt til at implementere teknologi der forstærker selvstændigheden og selvbetjeningen for medarbejderne, især generation z.

virksomhederne-nødt-til-at-implementere-teknologi-der-forstærker-selvstændigheden-og-selvbetjeningen-for-generation z

2. Entrepreneurisk sjæl

At være digitale indfødt medfører at der er ingen andre som kender sin vej rundt i internettet så godt som generation z gør. Som det er highlightet i Forbes har generation z’s kyndighed på internettet allerede medført abitiøse generation z’ere som har lanceret succesfulde tech virksomheder:

  • Moziah Bridges, som er grundlægger at Mo’s Bow’s, og som lærte at sy som 11 årig, lavede sine egne butterflies og solgte dem så på ebay. Idag føres hans produkter i flere butikker.
  • Den 17 årige Nick Alojsio solgte sin nyheds app, Summly to Yahoo.
  • Før han blev 20 år grundlagde Mark Bao 10 tech start-ups og var også medejer samt chef for teknologien i en venture-backed virksomhed, Onswipe.

Ifølge en Gallup undersøgelse siger omkring 8 ud af 10 elever, altså 77%, at de vil være deres egen chef, 45% siger at de har planer om at starte deres egen virksomhed, og 42% siger at de vil opfinde noget som skal ændre verden.

Selvom målet for mange generation z ’ere er at styre deres egen virksomhed i fremtiden kan arbejdsgivere stadig lære fra generation z’s entrepreneuriske tankegang for at inspirere til innovation, udvikle nye ideer og produkter, og finde nye løsninger til udfordringer.

3. Personlig erfaring

Da generation z er født ind i en verden med endeløse muligheder for at personligøre alt, takket være internettet, hvorfor skulle de så ikke også forvente dette af deres arbejdsgiver? Ligegyldig om brugerne lytter på Spotify, ser videoer på Youtube eller kigger på Facebook vil de få mulighed for at personligøre oplevelsen til deres egen historie og præference. Reklamerne er målrettet og nyhederne er personliggjort.

Gennem en portal til administration af personalegoder kan arbejdsgivere give hver medarbejder en unik og personlig oplevelse hvilket er vigtigt når man prøver at engagere generation z.

Gennem-en-portal-til-administration-af-personalegoder-kan-arbejdsgivere-give-hver-medarbejder-en-unik-og-personlig-oplevelse

Når man logger ind på sin portal bør medarbejderne kun kunne se information som er specific designet til det ansættelses forhold man er ansat til. Dette skal inkludere hvilke medarbejder fordele man har mulighed for at melde sig til.

At tilbyde de korrekte medarbejder fordele kan være afgørende for at tiltrække og bevare talent. Igen – det kan være afgørende for om fordelene er fyldestgørende at de kan personliggøres.

Vil du vide mere om hvilke fordele der er mest populære hos Generation z og hvilke fordele du skal tilbyde for at tiltrække generationen? Download vores e-bog, Generation Z: Den endelige guide til fremtidens arbejdskraft.

Abonner på vores blog