10 tips til at opbygge en strategi for moderne employer branding i 2018

18.11.29

Hvad er et employer brand? En indflydelsesrig HR-chef sagde engang, at det er det, dine medarbejdere siger om dig, når de har drukket et par glas vin. Selvom der ligger en vis sandhed i det, er dit employer brand meget mere end som så. Det er en løbende proces. Og den kan ændre sig fra dag til dag. Den kan koges ned til alt fra god kaffe til dårlige ledere.

Hvordan kan employer branding gøre det nemmere at tiltrække medarbejdere?

Der er klare fordele ved at have et moderne employer brand. Et godt employer brand kan mindske sygefraværet og udskiftningen af medarbejdere. Det kan også gøre det langt enklere for en arbejdsgiver at tiltrække, håndtere og fastholde talenter og sågar reducere udgifter og behovet for investeringer.

Derfor er det vigtigt, at du som HR-chef er omhyggelig med at udarbejde, administrere og opretholde et godt employer brand gennem hele medarbejderlivscyklussen. Det er altafgørende for din virksomhed. Men hvad kan du gøre i dag for at forbedre dit employer brand? Hvordan kan du blive den bedste arbejdsplads i din branche?

Vil du have nogle eksempler på moderne employer branding? Herunder får du vores 10 bedste tips til, hvordan du opbygger en moderne brandingstrategi for din arbejdsplads i 2018:

10. Tilbyd mad og drikke som et personalegode

Hvor god er jeres kaffe? Vidste du, at unge medarbejdere i dag værdsætter mad og drikke mere end noget andet personalegode? Hvis din konkurrent tilbyder bedre mad og drikkevarer, kan det være nok til at lokke 6 % af dine medarbejdere over til deres virksomhed. Vil du booste dit employer brand over for nyuddannede og young professionals på arbejdsmarkedet? Så kan kaffe, frugt, frokostordning og kage være en del af løsningen.

9. Sørg for at uddanne og udvikle dine ledere

Hvad ønsker en medarbejder af sin arbejdsgiver? Vores seneste trivselsmåling viste, at medarbejderne betragter god ledelse som den vigtigste faktor, når de skal vælge arbejdsplads (andre faktorer var kulturen og kollegerne på arbejdspladsen). Alt dit hårde arbejde med employer branding kan falde til jorden med et brag, hvis du ikke giver dine ledere de værktøjer, den støtte og den vejledning, som de skal bruge for at lede deres teams. En dårlig leder er et symptom på (og ikke årsagen til) en dårlig arbejdsplads.

8. Del dit employer brand via de sociale medier

Giv virksomhedens følgere et kig ind bag kulisserne via de sociale kanaler – fra Twitter til Instagram og fra LinkedIn til Facebook. Vidste du, at de fleste ansøgere tjekker en virksomheds feeds på de sociale medier, inden de skal til jobsamtale? Og det gælder ikke kun ansøgere, men også eksisterende og potentielle kunder. Trivsel på arbejdspladsen og engagerede medarbejdere har stor betydning, når man skal vælge en samarbejdspartner. En aktiv tilstedeværelse på de sociale medier = bedste arbejdsplads.

BENIFY_What is a Total Rewards Statement

7. Synliggør jeres medarbejderes succeshistorier

Tag styringen over narrativet om jeres employer brand. Ved at synliggøre jeres sejre både internt (på arbejdspladsen via nyhedsbreve, events og andre fora) og eksternt (via jeres website og andre PR-aktiviteter) kan du vise resten af verden, hvad I har at tilbyde, og hvor fantastisk det er at arbejde hos jer.

6. Tjek op på din branche – hvad skaber trivsel på arbejdspladsen?

Find ud af alt om din branche: Hvad medarbejderne vil have, hvad konkurrenterne tilbyder, og hvorfor ansøgere vælger at arbejde for dine konkurrenter. Hvordan kan du forbedre medarbejderoplevelsen i din virksomhed? Gå ind på bedømmelses- og rangordningssider for ansatte (fx glassdoor) for at finde ud af, hvad der er godt (og sandsynligvis også skidt) ved dit employer brand – og ikke mindst hvad du kan gøre bedre.

5. Opdag fordelene ved medarbejderundersøgelser

Vil du have sandheden at vide om dit employer brand? Så tal med folk. Under ansættelsessamtaler, i forbindelse med onboarding, med jævne mellemrum i løbet af året, og når det er tid til offboarding. En nylig undersøgelse blandt HR-ledere viste os, at mange arbejdspladser rent faktisk primært får feedback på deres employer brand (og konkurrenternes), når de afholder jobsamtaler. Husk, at kun ærlig feedback er noget værd – gør dine medarbejderundersøgelser anonyme.

4. Lyt til medarbejdernes feedback

Lad dine employer branding-aktiviteter tage udgangspunkt i faktisk viden og ikke bare en mavefornemmelse. Forstå dine medarbejdere, find ud af, hvordan folk ser på din organisation, og sammenlign dine aktiviteter med konkurrenternes. Der er altid plads til forbedring, men det er en vedvarende proces at opbygge og optimere virksomhedens omdømme.

3. Vælg en mobil medarbejderoplevelse

Vidste du, at helt op til 85 % af generation Z-medarbejderne foretrækker at logge ind på deres medarbejderportal via deres smartphone? Hvis du ønsker, at dine medarbejdere for alvor skal tage dit employer brand til sig, er du nødt til at komme helt ind på livet af dem. For at gøre det skal du forstå deres adfærd, vaner og præferencer – især når det gælder medarbejderkommunikation. Skal dit brand overleve i fremtiden? Gå den mobile vej, eller gå i stå.

2. Andre personalegoder, som afspejler dit brands værdier

På den moderne arbejdsplads er det ganske enkelt ikke nok bare at klaske dit brands værdier op på væggene og dit website. Hvis dine værdier skal vække genklang hos folk, er du nødt til at vise, at du mener det ved at tilbyde de rigtige personalegoder – fra forsikringer og privatøkonomiske goder til CSR-løsninger og hjælp til at skabe balance mellem arbejde og fritid. Vores egne undersøgelser viser, at medarbejdere, der siger, at de forstår deres arbejdsgivers vision, mission og kerneværdier, er op til 28 % mere engagerede end medarbejdere, der ikke gør det.

1. Udarbejd en strategi for personalegoder og intern kommunikation

Et moderne og effektivt employer brand kommer ikke af sig selv. Det er resultatet af omfattende medarbejderundersøgelser og nøje planlægning. Og det er endda kun det første skridt. Det skal opretholdes og videreudvikles ved hjælp af yderligere undersøgelser og regelmæssige branding-aktiviteter. Medarbejdere på arbejdspladser med flere personalegoder og en kommunikationsstrategi er 20 % mere tilfredse med deres goder, 19 % mere overbeviste om, at de får bedre personalegoder end kolleger hos konkurrenter og 14 % tættere på virksomhedens employer brand. Og ikke nok med det: En strategi forbedrer ikke bare employer brandingen, men kan også hjælpe virksomheder med at mindske deres udgifter og forhindre fejlslagne investeringer i personalegoder.

Vil du læse mere om employer branding og strategi? Download vores Employee Happiness Index 2018 gratis i dag!

Vil du have flere tips, tricks og trends, som du kan bruge i dit arbejde med at engagere dine medarbejdere? Download vores e-bog Employee Engagement eBook gratis i dag!

Subscribe to our blog